fbpx
חיפוש

כמה עולה להוציא סינגל

זה לא סוד שמוזיקה היא עסק יקר, אך האפשרויות הפתוחות בפני מוזיקאים כיום הן רבות ומגוונות יותר מאי פעם. התבססותו של האינטרנט המהיר, הוזלת אמצעי ההקלטה והיחלשות חברות התקליטים הגדולות הפכו את העסק אמנם למורכב יותר, אך עם זאת גם פתוח יותר לשיטות חדשות ויצירתיות. את ההקלטה עצמה ניתן כיום לעשות באולפן ביתי שבנית בעצמך, את ההפצה ניתן לבצע דיגיטלית במקום להדפיס המון עותקים ואת הפרסום והיח"צ אפשר וכדאי לעשות גם ברשתות חברתיות ובבלוגים. צריך לחשוב על פרופורציות לפני שמתאבדים על הפקה יקרה שתכניס את האמן לבור כלכלי.

"אין דרך אחת לעשות את הדברים, כיום דברים מגניבים יוצאים גם מסלון של אנשים. וגם דברים נוראיים. זה נורא נקודתי", אומר המפיק המוסיקלי וחבר הבלקן ביט בוקס תמיר מוסקט.  "החוכמה היא לבחור את האנשים שאיתם יהיה לך הכי נכון לעבוד. זה כמו קאסטינג לסרט: לשכור שחקן מפורסם לא יהפוך את הסרט בהכרח לטוב".

חדרי חזרות

בתקופה של הפקת אלבום או סינגל, הגיוני שתרצו לעשות חזרות לפחות 3-4 פעמים בשבוע. חדרי חזרות השתדרגו ביכולתם בשנים האחרונות עד כדי כך שכיום חלקם משמשים כסמי-אולפני הקלטה. אם כי המכשור באולפני ההקלטה הוא בד"כ הרבה יותר מקיף: מיקרופונים, חדרים נפרדים ובאופן כללי ציוד הקלטה איכותי יותר. "הכי טוב לשלב בין חדרי חזרות לאולפנים. את הקבצים הדיגיטליים שמקליטים בחדרי החזרות לוקחים לאולפן, כשמדובר בהקלטה פשוטה. אפשר לשחק עם זה בהתאם למה שאתה מתכוון ליצור" מסביר רם אוריון, שועל אולפנים ותיק, גיטריסט ומפיק.

חדרי חזרות זולים יש המון. בחלקם לפעמים אין מיזוג בקיץ, יש שיטפונות בחורף או שסתם רמת מערכת התופים במקום לא טובה. 50 ₪ לשעת חזרה נחשבת לזולה מאוד. הסטנדרד עומד על 60-80 ₪ לפי שעה, כאשר חזרה בד"כ לא לוקחת פחות משלוש שעות. בחלקם יש תוספת על ההקלטה של החזרה (10 ₪ לשעה). בחדרי החזרות הזולים ההקלטה תעשה באמצעות 2-3 מיקרופונים שמקליטים את כל החדר ולא בהפרדה לערוצים ברזולוציה גבוהה, כפי שאולפנים מקצועיים מסוגלים לעשות. חדרי החזרות השווים יותר יגיעו ל-100 ₪ לשעה (מעל למחיר הזה זה כבר אולפן לכל דבר). בחדרי החזרות היקרים הסאונד, העיצוב של החדר והאקוסטיקה יהיו מקצועיים והציוד ואמצעי ההקלטה משוכללים יותר.

הופעות

סיכוי סביר שתרצו לנסות את החומרים שלכם על הבמה עוד לפני שהקלטתם אותם. ברוב המקומות עובדים על פי דיל שנקרא "גרנטי": הלהקה מתחייבת למכור X כרטיסים ובמידה והיא מוכרת פחות, אז היא צריכה להשלים מכיסה את הסכום שנקבע. אם מכירת הכרטיסים היא מעל למינימום שנקבע מראש, אז הלהקה והמועדון מתחלקים ברווחים, בדרך כלל 30 אחוז ילכו למועדון ו-70 לאמן.

חן-לי פישמן מחברת פטיפון: "פעם אמנים גדולים היו מופיעים באולמות גדולים, אך כיום הם גם מופיעים במקומות כמו תיאטרון תמונע, זאפה והפטרייה בצפון. הם ממלאים בקלות את המקומות הללו וזה מקשה על האמנים הקטנים". רם אוריון מוסיף ש"צריך לקחת בחשבון גם עלויות של מוניות, הרי ברוב מועדוני ההופעות תצטרך להביא איתך את רוב הציוד מהבית. להופיע בחיפה זה להתחיל את ההופעה כבר במינוס של 1000 ₪." זה היתרון שבלהיות להקה: ההוצאות מתחלקות בין כולם.

אולפנים

נכון שאפשר להקליט בבית אבל קחו בחשבון שרק להתחיל להקים סביבת עבודה ברמה הנדרשת תדרשו לשים 10,000 ₪ מינימום. המצרכים הבסיסיים יכללו לפחות זוג מוניטורים, מחשב חזק, כרטיס קול, מיקרופון ומקלדת שליטה. לגבי תוכנות, ברוב האולפנים הביתיים עובדים עם תוכנות כמו קיובייס או נואנדו. קצת איביי, קצת יד2 והרבה סקר שוק ותוכלו להתחיל להקליט את הסקיצות שלכם. אם אתם לא בעניין של להקים בבית אולפן, אתם יכולים ללכת למפיק קטן שיש לו אולפן ביתי משלו ולהקליט אצלו. האנשים שמפעילים את המקום יהיו לרוב מקצועיים יותר מאלה שבחדרי החזרות. אולפן מקצועי ובעל שם יגבה 500 דולר ליום עבודה של בין 10 ל-12 שעות.

יח"צ

חשוב לזכור שהרדיו הוא רק עוד כלי להגיע אל הקהל, ושהוא לא המטרה הבלעדית. היום רוב הקהל יושב בבית, בפייסבוק. כל אחד יכול לפתוח בחינם בלוג ולתפעל אותו, להעלות את שיריו לסאונדקלאוד (מייספייס מת), להעלות קטעי וידאו מהופעות ליוטיוב או אפילו להפיק קליפ (אבל זה כבר סיפור אחר). האמן עצמו חייב להיות פעיל מאוד בלייחצן את עצמו. להקות בד"כ לא מחזיקות יחצ"ן קבוע, אלא רק לקראת הופעה או השקה של סינגל או אלבום. לשכור חברת יח"צ מקצועית עבור ניהול וקידום ברשתות החברתיות עולה בין 1500-3000 ₪ לחודש. עבור יח"צ לסינגל תשלמו בין 3000-7000 ₪ לחודשיים, וזה לא כולל עיצוב גרפיקה שנע בין 400-1000 ₪ וצילום תמונת פרומו – 1000-4000 ₪. איפור עבור הצילום נע בין 300-600 ₪. לא מזיק להיות יפים.

תליית פוסטרים

על לוחות המודעות בתל אביב יש מונופול של צמד המכונה "השמנים". עבור 250 ₪ הם ימלאו עבורכם את העיר חד פעמית. לא מומלץ לנסות לתלות בעצמכם בטריטוריה שלהם כי הפוסטרים שלכם פשוט ייעלמו.

כן, אבל כל זה נכון לרוק ולאינדי שמינדי, מה קורה במוזיקה המזרחית?

תליית פוסטרים אצל זמרים מזרחיים עובדת כמו ביום הבחירות: כל מי שרק יכול הולך ותולה בשבילך, כולל משפחה וחברים וכל מי שאתה רק יכול לגייס. באופן כללי ההפקה של מזרחית עולה הרבה יותר מז'אנרים אחרים בארץ ובמידה והיא גם מצליחה מסחרית, היא מכניסה הרבה יותר כסף. כדי להפיק אלבום בד"כ לוקחים כותבי שירים ומלחינים שצריך לשלם להם. ברמות הגבוהות, לקנות שיר מולחן יעלה בסביבות ה- 5000 דולר. הזולים יתנו לך שיר בחינם ויקוו שהשיר יתפוס ושהם ירוויחו מהתמלוגים. הם עובדים בשיטת "פוגע לא פוגע". ללא עלות. רק לשם ההשואה, מחוץ לז'אנר המזרחי אפשר לקנות שיר ב-150 דולר מכותב אלמוני ועד 1200 דולר לכותב מוכר בעל להיטים.

הפצה

הדפסת 50-200 עותקים של סינגל עולה בין 250-1000 ₪. זה לא נעשה למטרות מכירה, אלא רק למטרות קידום בקרב אנשי תקשורת ותחנות רדיו. לפיכך, רוב הסיכויים שתצטרכו גם להוסיף בין 500-1500 ₪ לדואר ולשליחים. ההפצה החשובה ביותר לתחנות הרדיו, מבקרי המוזיקה ולעורכים נעשית באינטרנט. בארץ יש שתי חברות שמתעסקות בהפצה דיגיטלית: "צריך גם עותק פיזי, קול ישראל העתיקים ישמחו אם תביא להם גם חולצה ותקליט" אומרת חן-לי פישמן מפטיפון.

בחברת לינקטון מוסיפים: "אנחנו לא מסננים ע"פ איכות תוכנית, אלא רק על פי איכות הפקה והקלטה. אם החומר לא מתאים ברמתו הטכנית לשידור ברדיו, או שהוקלט באולפן ביתי חובבני אז אין מה לעשות איתו. אנחנו גם דואגים שהחומר לא יהיה פוגעני." הפצת סינגל, כולל הדפסה ושליחה של עותקים פיזיים שלו והפקת דו"חות פעילות (כלומר פירוט איפה השיר הושמע היום, למי הופץ וכו') עולה 1400 ₪ ללא מע"מ בחברת לינקטון או 1125 ₪ ללא מע"מ בפטיפון.

הכתבה פורסמה לראשונה כאן בגרסא קצרה יותר (עמ' 28-29)

Uri Zer Aviv

עיתונאי, בלוגר, עורך ומגיש ברדיו הקצה

4 Comments
  1. […] This post was mentioned on Twitter by Dweck and Amir A, Uri Zer Aviv. Uri Zer Aviv said: כמה עולה להוציא סינגל http://goo.gl/fb/2dJ7Z […]

  2. ג'ים

    פברואר 4, 2011 21:18

    מדהים עד כמה התחום הזה שוחק.
    מדהים עוד יותר לגלות את הסכומים המטורפים שאנשים שופכים.

    אכן, כפי שכתבת, אינדי שמינדי

  3. אורי זר אביב

    פברואר 4, 2011 21:37

    אני יודע שזה לא ממש מנחם, אבל עד כמה שהמצב מסריח (והוא מסריח), עדיין מדובר בעלויות זולות משמעותית יחסית לכמה שנים אחורה..

  4. רנה

    אוקטובר 24, 2012 17:30

    תיקון לגבי תליית פוסטרים.

    מניסיוני
    מותר לכל אחד לתולות מודעות על הלוחות החוקיים ששייכים לציבור ולאף אחד אין מונופול על כך

    השמנים שלטו בתקופה מסוימת על גדרות של קבלנים אבל גם זה היה מזמן

    רוצים לתלות פוסטרים עשו זאת לבד או תתנו לכל מדביק מודעות אחר רק תקחו בחשבון שהם מתכסים מהר מאוד

אולי תגיד את זה כבר?