fbpx
חיפוש

ראיון עם "גראסהופר" מלהקת מרקורי רב

כמו שהבטחתי, הנה הראיון שעשיתי עם שון מקוויאק aka גראסהופר, הגיטריסט ונגן הקלרינט של מרקורי רב.

מרקורי רב מחפשים את הבנאדם בשדה"ת

להקת מרקורי רב הניו יורקית תגיע להופעה אחת בתל אביב במסגרת טור הופעות מצומצם שלה שנקרא Clear Light Ensemble. אמנם זו תהיה הפעם השלישית שהלהקה מופיעה כאן, אך לא מדובר הפעם בהופעה רגילה. במסגרת הטור מרקורי רב מנגנים מוזיקה שמתכתבת עם סרטים אילמים משנות השישים שמוקרנים ברקע. לא, לא מדובר ב-VJ, אלא בסרטי אוונגרד ניסיוניים שלהם תרכיב הלהקה פסקול חי. לכל מעריצי הלהקה שאולי נרתעים מהבחירה הארטיסטית לעיל – אל חשש, בחציה הראשון של ההופעה היא תנגן גם גרסאות Unplugged לשירים מוכרים שלה.

מרקורי רב זכתה בהכרה עולמית בקרב חוגי האינדי והאלטרנטיב בארה"ב ובאירופה בעיקר בזכות ההפקה החללית והמוזרה של בסיסט הלהקה לשעבר דייב פרידמן, שהפיק אלבומים גם לפליימינג ליפס ו-MGMT.  "דרים פופ" קראו לזה המבקרים גם ב-1998, כיוון חדש ומוזר שמרקורי רב תפסה ושהיה פופי וקליט יותר מכל דבר אחר ששחררה עד אז. בשלושת אלבומיה הראשונים והפרועים הסולן היה דיויד בייקר וכשעזב תפס את המיקרופון הגיטריסט התיאטרלי של הלהקה – ג'ונתן דונהיו. הסאונד ההזייתי של Deserter’s Songs, אלבומם הרביעי וגם ההפקה הבומבסטית אך העדיין מאוד אישית של אלבומם החמישי All Is Dream, סימנו עבור הלהקה דרך חדשה. לפני כשנתיים שחררה מרקורי רב את Snowflake Midnight שיצא יחד עם אלבום בונוס נוסף בשם Strange Attractor (הורדה) שכולו מוזיקה אינסטרומנטלית.

מוזיקה אינסטרומנטלית?

"כן, נקרין כמה סרטים אילמים משנות השישים של תנועה אמנותית שנקראת Fluxus וננגן יחד איתם."

איזה סוג של סרטים נותן לך השראה ליצור מוזיקה

"הרבה מהסרטים האילמים של ניו יורק של שנות השישים, סרטיו של הארי סמית', בכלל אמנים מתנועת הפלוקסוס; טוני קונראד, ג'ון קייל, יוקו אונו. הפלוקסוס הוא זרם אמנותי שהושפע מאוד מדאדא, אבל עסק גם בקולנוע, מוזיקה ואמנויות הבמה. היו סטודנטים שלקחו שיעורים אצל ג'ון קייג' בבית הספר לאמנויות שהוקם ברוח התנועה. אני למדתי שם קולנוע עם טוני קונראד, שניגן עם פאוסט וג'ון קייל, והוא תמיד לימד אותנו איך לא למתוח קווים בין מוזיקה, וידאו ואמנויות אחרות. ההבעה האמנותית והתקשורת שלנו טמונים במכלול האמנויות השונות שהן מקשה אחת של יצירה. אני חושב שלאורך כל הקרירה של הלהקה שמרנו על הקו המנחה הזה."

גם כשהתחלתם את הלהקה, לפני יותר מעשרים שנה, התעסקתם הרבה במוזיקה לסרטים נסיוניים. מה גורם לכם לחזור לזה עכשיו?

"חלק מזה קשור בזה שעשינו פסקול לסרט שנקרא Bye Bye Blackbird לפני כמה שנים ותוך כדי העבודה עליו זה די החזיר אותנו לעניין. חוץ מזה, גם כשאנחנו מנגנים בהופעות רגילות של מרקורי רב אנחנו מקרינים הרבה פעמים סרטים שאנחנו מרגישים ששלובים עם המוזיקה."

את ההיסטוריה של מרקורי רב אפשר לחלק לשתי תקופות. הראשונה שהיתה יותר רועשת, נסיונית וכאוטית והשניה שהפכה למאוד מתוזמרת, מלנכולית, אמנם עדיין פסיכדלית אך יותר אינטימית. מה אנחנו צפויים לשמוע בהופעה הקרבה?

"ננגן כמה שירים מכל אלבום, גם מהחומרים הישנים יותר. בבסיס אני וג'ונתן כתבנו את השירים האלה דווקא על גיטרות אקוסטיות ורק אחר כך הוספנו שכבות על שכבות של צלילים. אלו שירים שהתחילו ממש כשירי פולק, ניל יאנגיים כאלה. אבל הגרסאות לא יהיו עירומות לחלוטין כי חוץ מגיטרות יש גם פסנתר וכלים נוספים שהם לא חשמליים. ננגן שירים כמו Car Washed Hair ו-Chasing a Bee."

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MVxAQLtpMBA[/youtube]

כמה זמן כבר אתם רצים עם ה-Clear Light Ensemble?

"זה די חדש. עשינו את זה בקופנהגן לפני כשנה בפסטיבל Co2 שרץ כולו על חשמל סולארי ותחנות רוח. ניגנו שם מוזיקה לסרטים דנים משנות השלושים. נראה לי שזו עוד סיבה למה חזרנו לעסוק בזה. אחרי שהופענו בפסטיבל התחלנו לחקור עוד ועוד סרטים ישנים בשביל לשלבם עם המוזיקה שלנו. הופענו עם הClear Light Ensemble- בעיקר בפסטיבלי סרטים ושם לא ממש ביצענו שירים שלנו."

הטור הנכחי שלכם מתמקד בעיקר בהופעות במדינות סקנדינביות. האם נראה לך שהשילוב האמנותי הזה של מוזיקה לסרטים אילמים תופס יותר חזק באירופה מאשר בארה"ב?

"עשינו כמה הופעות כאלה בניו יורק ואני חושב שנעשה את זה עוד באביב בחוף המזרחי אבל בגדול כן, אנשים באירופה לחלוטין מבינים את זה טוב יותר. אמריקה, אתה יודע."

ועכשיו, אחרי שעשיתם כבר כמה הופעות משולבות קולנוע, האם אתה מרגיש שיש הבדל בתגובותיו של הקהל למופע הזה, לעומת תגובותיו להופעות רגילות של מרקורי רב?

"הרבה פעמים הקהל עצמו הוא אחר. עשינו הופעה אחת כזאת יחד עם מובי וזה לא היה קהל של מרקורי רב, אבל יצא שם משהו שמעולם לא נשמע קודם, משהו יפיפה ומוזר, אנשים עפו על זה לגמרי. בפעמים אחרות אנשים למרות שנהנים מזה, מבקשים לשמוע גם שירים שלנו מהאלבומים, לכן בתל אביב נעשה גם וגם."

ההופעה תתקיים ביום שישי (26.11) ברידינג 3 ת"א

הכתבה פורסמה לראשונה כאן

Uri Zer Aviv

עיתונאי, בלוגר, עורך ומגיש ברדיו הקצה

4 Comments
  1. הדר ג

    נובמבר 26, 2010 12:33

    אני חייב לשאול.
    כשאתה מתרגם משפט ל-"משהו יפיפה ומוזר, אנשים עפו על זה לגמרי", איך זה היה במקור באנגלית?

  2. אורי זר אביב

    נובמבר 26, 2010 13:26

    "something beautiful and strange, people were blown away…"

  3. […] שמבוצעות ע"י, בין היתר, בק, "הפליימינג ליפס", "מרקורי רב", טום ווייטס וספרקלהורס (ז"ל). הדיסק השני מכיל את […]

  4. […] בפעם שעברה שמרקורי רב היו כאן, זה קרה במסגרת סיבוב הופעות מיוחד שנקרא Clear Light Ensemble, שבו הלהקה ביצעה פסקול חי ומאולתר לסרטי אוונגרד ניסיוניים מזרם הפלוקסוס (זרם אמנותי שהושפע מדאדא, ויצרו בו אמנים כגון ג'ון קייג' ויוקו אונו). למרבה השמחה ועל אף הקונספט המאיים משהו, ההופעה הייתה נהדרת. "לאחרונה ביצענו יחד עם סיימון ריימונד מהקוקטו טווינס (שיצטרף אליהם בהופעה הקרובה בתור בסיסט – אז"א) פסקול מאולתר לסרט הדני ‘Vampyr’ באולם קסטרו האגדי בסן פרנסיסקו שהיה מלא מקצה לקצה", מוסיף דונהיו, "הקהל כולו נעמד על רגליו. ישנו ממש טוב באותו לילה". […]

אולי תגיד את זה כבר?