fbpx
חיפוש

הלהקה הדנית WhoMadeWho מצליחה לדכא ולהרקיד בו בזמן. ריאיון

השירים ב"Knee Deep", אלבומה הקודם של להקת "WhoMadeWho", מדכאים למדי, אך באותו זמן הם גורמים למאזין לנופף ידיים באוויר ולרקוד. "לפעמים זו הקלה לבוא עם רגשות אפלים ואז, ממקום נמוך, להתעלות עם אנרגיות מרוממות", מסכים יפּ קלברג, סולן, גיטריסט וכותב השירים בטריו הדני שיגיע לראשונה להופעה בישראל, ב-21 לחודש במועדון הבלוק בתל אביב.

"WhoMadeWho" משלבת רוק מלנכולי עם דיסקו-פאנק ומוסיקת מועדונים, ועד היום הופיעה לצד הרכבים ידועים נוספים מתחום האלקטרו והרוק כמו "דאפט פאנק", "אל-סי-די סאונדסיסטם", "ג'סטיס" ו"הוט צ'יפ". היא הוקמה ב-2003 על ידי קלברג, שהגיע מסצנת ג'ז ואוונגרד, וחברו הבסיסט תומאס הופדינג שהיה מעורב בסצינת הרוק הסקנדינבית המחתרתית. אליהם הצטרף המתופף תומאס בארפוד המכונה "TomBoy", והשנה הם הוציאו את אלבומם הרביעי, "Brighter".

"בשני האלבומים האחרונים, 'Brighter' ו'Knee Deep', ניסינו לחרוג מהסגנון הפופי והרדיופוני של שני האלבומים הראשונים. אבל זה לא שאמרנו לעצמנו 'בואו עכשיו נעשה אלבום אפל', אלא שהמוסיקה שיקפה אותנו בזמן ההקלטות", אומר קלברג.

לכן קראתם לאלבום האחרון "Brighter", משום שהוא פחות אפל מ"Knee Deep"?

"בדיוק כך. זה עניין יחסי".

לכל אורך הקליפ שהוציאה "WhoMadeWho" לשיר "Every Minute Alone" (מתוך "Knee Deep") נראים גברים אירופים בסיטואציות של בכי. "הקליפ נעשה בתקופה הכי טובה שידעה הכלכלה הדנית", מסביר קלברג את פשר העניין. "אנשים היו פה עשירים ומפונקים כקורח. אני זוכר שכתבו שהדנים הם העם השמח בעולם, בזמן שבפועל שיעור ההתאבדויות אצלנו גבוה מאוד. בקליפ הזה רצינו להצביע על הגבר שבפסגה הסוציו-אקונומית הסקנדינבית בעידן המודרני, שבשבילו כל בעיה קטנה מאבדת פרופורציה ועלולה לגמור אותו".

למה קראתם ללהקה על שם אלבום של "AC/DC"?

"זאת קלישאת הרוק הידועה של חברת תקליטים שלוחצת על להקה עם דדליין וכך נבחר שם, אבל לנו זה באמת קרה; הכל התחיל נורא מהר ב-2003, וחברת התקליטים הגרמנית שנדלקה עלינו רצתה שנוציא כבר סינגל ראשון. הבעיה היתה שלא היה לנו עדיין שם. כשהתקשרו מהחברה ואמרו לנו שנשארו לנו כמה שעות לבחור שם, אז 'TomBoy' החל לפשפש באוסף התקליטים שלו ונתקל באלבום עם עטיפה רוקיסטית כזאת. חשבנו שזה בטח של איזו להקה עתיקה שבטח כבר מתה ולא פעילה אבל התברר שהוא של 'AC/DC'. השם שלו התאים לשלושתנו".

חברת התקליטים המלחיצה שקלברג הזכיר היא "גומה רקורדס" ממינכן שמתמקדת בדיסקו P-אנק ובשילובים של רוק ואלקטרוניקה. שני אלבומיה הראשונים יצאו בחברה זו ואת השניים שבאו אחרי הוציאה הלהקה בחברת התקליטים הידועה והנחשבת Kompakt מהעיר קלן.

האם אתם מצליחים בדנמרק או בעיקר מחוצה לה?

"היום כן, אבל זה לקח חמש או שש שנים עד שנעשינו מוכרים במולדת שלנו. ברגע שזה קרה זה נהיה מאוד אינטנסיבי. המוסיקה שלנו יצאה מההתחלה בלייבל גרמני, כך שבאופן טבעי תמיד היינו גדולים יותר בגרמניה, בצרפת ובאירופה הדרומית יותר".

איך מצאתם את דרככם לחברת התקליטים Kompakt?

"תמיד הכרנו אותם ואהבנו את מה שהם עושים ואז 'TomBoy', המתופף שלנו הוציא אצלם פרויקט צד שלו שנקרא 'Jatoma'. אז כך יצא למייקל מאייר (מבעלי החברה ודי-ג'יי נחשב) להכיר אותנו כלהקה ובאופן מאוד חלק קרה שהתחלנו לעבוד אתו".

WhoMadeWho
WhoMadeWho

מייקל מאייר הוא בין מוסיקאים ודיג'יים רבים שיצרו רמיקסים לשירי הלהקה; "Every Minute Alone" זכה לטיפולו כמו גם לטיפול של הצמד "Tale Of Us" שביקר בישראל לפני כשלושה חודשים והופיע באותו מועדון שבו תופיע "WhoMadeWho". גם להקת הדיסקו-Pאנק "The Rapture", להקת "הוט צ'יפ", והרכב האלקטרו "דיגיטליזם" יצרו רמיקסים משירים שלהם, וזאת רק רשימה חלקית.

גו'ש הום, סולן להקת הרוק האמריקאית "קווינס אוף דה סטון אייג'", הקליט גרסת כיסוי לאחד הלהיטים הראשונים שלהם "Space To Rent". הלהקה מצדה משתפת פעולה עם סביבתה האמנותית והפורה ויצרה רמיקסים בעצמה לשירים של "צ'יקס און ספיד", "דיגיטליזם", "טאהיטי 80", "פיצ'ז", "הוט צ'יפ" ואחרים.

בפסטיבל "בניקסים", שהתקיים בעיירה הספרדית בניקסים שבקוסטה דל סול ב-2007, קרה ללהקה דבר נפלא, שהקנה לה חשיפה משמעותית. להקת "קלקסונז" שהיתה אז בשיאה היתה אמורה להוביל את הליינאפ ולהופיע בבמה המרכזית, אבל הם לא הגיעו. "אנחנו גם היינו אמורים להופיע, אבל על במה קטנה יותר ובזמן פחות אטרקטיבי", אומר קלברג. "פתאום בא מישהו מהפקת הפסטיבל ואמר לנו שאנחנו חייבים להופיע עכשיו על הבמה הגדולה. אמרנו לא שלא מתאים לנו, כי היינו באמצע האוכל, אבל הוא התעקש".

כשעלתה הלהקה לבמה היא זכתה לקריאות בוז, משום שהקהל שציפה ללהקה אחרת, אבל בסוף ההופעה כל הקהל היה עם הידיים באוויר לצלילי התגלית החדשה.

זה נכון שהקלטתם שיר עם לוחמי חירות מבורמה?

"כן, אמנסטי אינטרנשיונל בקופנהגן ביקשה מאתנו לעשות את ואנחנו אמרנו לעצמנו 'יה, זה נשמע מעניין, בואו נעשה את זה".

אני מניח שלוחמי החירות הבורמזיים לא ממש הכירו את "WhoMadeWho".

"נכון, הם לא ממש הכירו כלום כי רוב הזמן היו במחתרת והתחבאו מהממשלה".

בימים אלה הלהקה נמצאת בעיצומו של סיבוב הופעות עולמי מפרך. קלברג אומר שהוא עייף מאוד כי הם הופיעו בתוך יומיים בשלוש מדינות שונות. "ובמקום לישון חגגנו כל הלילה. זה היה לא קל", הוא מוסיף. אחרי שיחזרו מהביקור בישראל הם צפויים להופיע ארבע פעמים בצרפת, שלוש פעמים במקסיקו, פעמיים בספרד ופעם אחת בפורטוגל לפני שיחזרו לסיבוב הופעות בארץ הקרה שממנה הם מגיעים.

לפני כחודשיים, בעיצומו של סיבוב הופעות אמור היה להיוולד לו בן. "פחדתי שאסע להופיע איפשהו ואז פתאום יודיעו לי שזה קורה, 'אז אמרתי לחבר'ה – בואו נשכור מטוס פרטי'. היה כל כך כיף לטייל עם מטוס צמוד".

הבן נולד וקלברג היה שם כשזה קרה. "זה היה עדיף על מסעות שעשינו ברחבי אירופה ברכב קטן ומקרטע שהסריח מהתחפושות המיוזעות שלנו". בעיקר בתקופת האלבום השלישי היתה הלהקה נוהגת להופיע בתחפושות מופרעות, "כך שלא נרגיש שאנחנו באמת אנחנו ונוכל באמת להשתגע על הבמה".

האם תגיעו להופעה בתל אביב עם תחפושות?

"לא יודעים עדיין. אני אף פעם לא מגלה מה נעשה כי אנחנו נוטים לשנות דברים ברגע האחרון".

הכתבה פורסמה לראשונה בעיתון "הארץ"

Uri Zer Aviv

עיתונאי, בלוגר, עורך ומגיש ברדיו הקצה

1 Comment
  1. […] לונדון של להקת Shame, אלבום חדש של WhoMadeWho הנורווגיים (ראיון שעשיתי איתם), השיר המעולה של עמרי סמדר עם אסתר רדא […]

אולי תגיד את זה כבר?