תום אידן, בן 30 מירושלים, הוא אמן מוסיקה אלקטרונית המכונה טיטו. אקו מורגנשטרן, בת 23, היא זמרת סול כריזמטית, שגדלה בכפר ורדים. יחד הם פועלים בתל אביב תחת השם "אקו וטיטו". רק שמונה חודשים הם עובדים יחד, אבל כבר הם מעוררים עניין במועדונים קטנים, בעיקר בתל אביב. הסיבה לכך ברורה: אין בישראל הרבה הרכבים שיוצרים מוסיקה רקידה, אפלה ועם זאת שמחה, שמשלבת היפ-הופ, גליצ' ודאב ועוטפים בסאונד ים-תיכוני.

אידן ומורגנשטרן, "אקו וטיטו". הקלילות שבחיים. צילום: דניאל צ'צ'יק
אידן ומורגנשטרן, "אקו וטיטו". הקלילות שבחיים. צילום: דניאל צ'צ'יק

אידן מסביר שהוא ומורגנשטרן שרויים בפרץ של יצירתיות מאז החלו לעבוד יחד. יש להם כבר עשרה שירים מוכנים, חצי מהם הועלו לאינטרנט ואפשר להאזין להם באתר בנדקמפ.

בשיר "Halla", שמכיל כמה מלים בעברית וערבית אבל רובו מושר באנגלית, משולבים סימפולים של קולו של הפילוסוף והסופר אלאן ווטס, שהיה גם מרצה לזן. "הוא ביקר בצורה צינית וחריפה את התרבות המערבית", אומר אידן, "הוא מאמין בכל מיני תיאוריות מן המזרח". אידן בעצמו הושפע מתרבויות המזרח ובגיל 19 ניגן בהודו על טאבלה וכלים נוספים.

"הקטעים של ווטס שהשתמשנו בהם מדברים על כך שאנשים מתייחסים לדברים יותר מדי ברצינות, ממציאים לעצמם חוקים ונכלאים בהם", מסבירה מורגנשטרן. "השיר שלנו מדבר על הקלילות שבחיים ועל כך שדת היא דבר יפה, שאפשר לחגוג את שניהם בריקוד ובשירה. אצלנו זאת פחות ביקורת ויותר הצעה". ב-10 בחודש יופיעו במועדון רדיו אי-פי-ג'י-בי בתל אביב.

לפני שחברה לאידן, מורגנשטרן פעלה לצד מוסיקאי אחר. עמו, לדבריה, "היה חיבור אנושי מעולה", אבל לא בכיוון המוסיקלי שקיוותה לו. כשהחלה לעבוד עם אידן הביאה אליו את שיריה והם עיבדו אותם. כיום הם כותבים את החומרים יחד. "אקו מוכשרת עם מלים. כשאני בא עם קטע מוסיקלי היא מוצאת לי מלים מהר מאוד. רוב הקטעים שלנו נוצרים במהירות, שלוש שעות עבודה לשיר וממשיכים הלאה".

מורגנשטרן מודה שלפעמים "אני קצת רודה בו", ומדגימה בהומור: "חסר לי מים בשיר הזה, תוסיף לי מים! תבין, תום הוא אשף אבלטון (תוכנת מחשב ליצירת מוסיקה. אז"א)". בהופעות היא זו ששרה והוא מופקד על המוסיקה. "אני עושה כל מיני מניפולציות, מוסיף תופים פה, מוריד ליין בס שם, וגם עושה קצת ראפ וספוקן וורד, אבל אקו היא הקול המוביל", הוא אומר.

לפני כמה ימים חזר הצמד מהופעות בפסטיבל "האנה האנה" בסלובקיה. "המארגנים שמעו אותנו באינטרנט והזמינו אותנו. היו שם הופעות של להקות והופעות של די-ג'ייז. לכן השילוב שלנו, זמרת עם מפיק אלקטרוני, סיקרן אותם".

ההופעה שם היתה מוצלחת מבחינתכם?

מורגנשטרן: "כן, היו כמה הופעות מוצלחות. הופענו כל יום על במה אחרת".

אחרי סלובקיה המשיכו להונגריה ומצאו את עצמם באולפן, מקליטים שיר חדש עם צמד הונגרי. "אשתו של אבא של אקו היא הונגרייה-יהודייה", אומר אידן, "פגשנו אותם שם כשהיו בביקור. היא הפגישה אותנו עם כמה חברים שלה. שניים מהם, אח ואחות, מאוד ידועים בהונגריה; לינדה קירלי חתומה ביוניברסל מאז גיל 16 ואחיה הוא זוכה 'כוכב נולד' המקומית".

אף שהשפה השלטת בשירים של אקו וטיטו היא אנגלית, לעתים הם משחקים גם עם עברית וערבית. "אני מאוד אוהב את העניין של המשחק בין השפות", אומר אידן. "האנרגיות של המשחקים האלה עוברות הלאה", מוסיפה מורגנשטרן. "זה אחד הדברים שהכי שמתי לב אליהם בחו"ל. לא ידעתי איך יאכלו שם את השילובים של האתני עם ההיפ-הופ". אידן מסכם את העניין ב"אנחנו מנסים לגרום לאנשים להגיב לנו בצורה פיסית, באים לעשות פארטי".

הכתבה פורסמה לראשונה בעיתון "הארץ"