צ'ארלס ספירין, מנהיג להקת The Broken Social Scene, שחרר בשנת 2009 אלבום סולו בשם The Happiness Project. מדובר ביותר מעוד אלבום של אמן שאולי אתם מכירים ואולי לא, אלא במעין ניסוי סוציולוגי-מוזיקלי אשר ספירין ערך בקרב שכניו בדאון טאון טורונטו. בחיפוש אחר משמעויות המושג – Happiness, ספירין קיים ראיונות עם כל מיני עוברים ושבים ברחוב ושאל אותם שאלות לגבי התעלומה אותה הוא מנסה לחקור.

את האודיו של אותן שיחות על משמעויות השמחה, הוא הקליט ולקח עימו חזרה לאולפן. שם הוא שיחק עם הקולות, ערך, עיוות והפך את הדיבור של שכניו למוזיקה. אני מתכוון – ממש לקח דיבור של אנשים ברחוב והפך אותו למוזיקה, ולא, זה לא נשמע כמו טריק אוטו-טיון זול. ישנם גם כלי נגינה קונבנציונליים וכל מיני ענייני הפקה מוזיקליים ביצירתו של ספירין, אך אין סיבה להיכנס אליהם כרגע: מה שמעניין אותנו הוא האופן שבו אותו חיפוש אחר משמעות האושר, אשר קיים (אני מאמין) בכולנו, בא לידי ביטוי ביצירתו של ספירין.

ממצאים מעניינים מתוך הראיונות: גברת מוריס, שנשמעת כמו זקנה אפרו-קנדית קשת יום, אומרת ש- "Happiness is love" ולפיכך אתה מוכרח לאהוב כדי באמת לשמוח ולהיות מאושר.

Mrs. Morris / The Happiness Project by Charles Spearin
[podcast]http://www.lightbaz.com/wp-content/uploads/2011/05/01-Mrs.-Morris.mp3[/podcast]

ויטוריה, אומרת שמבחינתה אושר זה כשזה 'ולנטיינז דיי', כי אז בבית הספר לא צריכים ללמוד ורק יוצרים אמנות כל היום.

Vittoria / The Happiness Project by Charles Spearin
[podcast]http://www.lightbaz.com/wp-content/uploads/2011/05/03-Vittoria.mp3[/podcast]

פשטות התשובות של שכניו של ספירין, הכנות שלהן בשילוב המוזיקה עשו אותי שמח. הייתי מדווח לכם על כך בזמן אמת, כשנחשפתי לראשונה לפרוייקט המעניין הזה – אבל, אז אף אחד עדיין לא חשב להמציא אפליקצייה לשיתוף שמחה. 2009, ימי הביניים… פוסט זה התפרסם לראשונה בבלוג של אפליקציית Mooderator החדשה, עליה אני וחברים עובדים במסגרת הלימודים כבר מספר חודשים ועומדים להשיקה בימים הקרובים. כנסו, תציצו (לא מוכרים שם כלום, וגם האפליקצייה חינם).כמו ספירין וכמוך, גם מודרייטור מחפשת אחר המשמעויות הגלומות במושג, הלא כל כך מושג הזה, שנקרא אושר (התרגום מאנגלית לא מדוייק. Happiness זו שמחה, אבל עזבו אתכם שטויות). צפו בסרט הקצר שנעשה אודות הפרוייקט ומשלב אנימציה, חלקים מהראיונות, את ספירין עצמו וכמובן קטעים מתוך אלבום הקונספט המרתק הזה.

Get Adobe Flash player