fbpx
חיפוש

חצי מתרבות שלנו חרדקור

לא מזמן שידרתי שעה של רדיו אור בזויות שכללה אך ורק היפ הופ אלטרנטיבי. התוכנית נפתחה עם השיר "חצי" של סאדייל – הרכב חרדקור גנגסטא-ראפ ישראלי-רוסי מירושלים. הקטע גרר המון תגובות ממאזינים וחברים. חלק אמרו לי שהשיר הזה מצחיק אותם, חלק אמרו שהוא "בן זונה", אחרים הפצירו בי תוך פחות מחצי דקה שהוא מתנגן: "אורי באמא שך', תעביר את זה",  אבל לכולם היה מה להגיד עליו. נשמע ש-"חצי" פשוט עורר התייחסות.

מושון, אחי שמתגורר בניו יורק כבר כמה שנים טובות, שמע את התוכנית, נגנב לגמרי על "חצי" (הגעגועים לציון) ולקח את העיניין צעד אחד קדימה: הוא הוזמן ארצה, ע"י בצלאל (בית הספר לאמנויות), כדי להעביר סדנה לסטודנטים של תקשורת חזותית. אחת מקבוצות הסטודנטים התבקשה להשתמש ב-"חצי" של סאדייל (יוטיוב) כפתיחה למין משחק אסוציאציות אינטרנטי.

שם הסדנה: המרחב הישראלי: תאוריית הקשר

"תיאור הסדנה: 1948, מפלס הכנרת, בובליל, שמע ישראל… מה הקשר? במהלך סדנת עיצוב-חוקר נמקם פיסות מידע אובדות בתוך רשת ה”מרחב הישראלי” במטרה לגלות איפה זה בכלל המרחב הישראלי הזה? כיצד מעצבים בתוכו? לתוכו? מתוכו? סטודנטים יעבדו בקבוצות קטנות וינהלו מחקר מרושת בעקבות הקשרים תרבותיים, לוגיים וחזותיים…"

בשילוב עם פיסות מידע אחרות מהרשת, הכינה הקבוצה קליפ לשיר המדובר. התוצאה היא מונטאז' של קטעי וידאו וסמלי תרבות ישראליים, שבערך כל מי שכבר מלאו לו עשרים שנה בישראל אמור להכיר, כל מי שהוא לא "עולה חדש" ממדינות חבר העמים… הרי הם רק החלו להגיע לכאן בסוף שנות השמונים-תחילת התשעים.

סאדייל הוא הרכב היפ הופ שבוחר באופן לגמרי מודע לשיר במבטא רוסי מודגש ועל נושאים המתארים את מצוקתה של האוכלוסיה הישראלית-רוסית הצעירה. אוכלוסיה המבדלת את עצמה מכלל החברה בכך שאינה מאבדת את סממני התרבות ממנה באה לטובת זו שאליה נקלעה.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3bBcThWpygg[/youtube]

רובנו הישראלים גדלנו בתקופת מדורת השבט של הטלביזיה הציבורית. לנו היו סמלים ותכנים משותפים להתחבר אחד לשני בעזרתם בניגוד לעולי חבר העמים, שרובם נחתו ישר אל עידן הערוץ המפוצל. מי זה מרקו? טוב טוב הג..מה? מה זה זהו זה? אז גם אם אהבתם את השיר וגם אם לא, קשה שלא להסכים עם זה שמדובר כאן בגטו מיוזיק והדבר הכי קרוב שיש לנו כאן לגאנגסטא ראפ אסלי.

Uri Zer Aviv

עיתונאי, בלוגר, עורך ומגיש ברדיו הקצה

10 Comments
  1. אבי

    אפריל 20, 2010 10:27

    באמת שיר יפה.
    את וולקן הספקת להכיר?
    http://www.myspace.com/zvulkanz
    e.p הבכורה שלו היה אחד האלבומים המעניינים שיצאו בשוליים בישראל בשנים האחרונות.

  2. אבי

    אפריל 20, 2010 10:29

    השיר של סדייל, אגב, מאד-מאד לאומני.
    כך מוסרת לי זוגתי שלא מבינה מה אני מקשיב להיפ-הופ ימני בשפה שאני לא מכיר.

  3. crynolitra

    אפריל 20, 2010 20:05

    זה בעיקר יצחיק את הרוסים לאומניים / רוסים נוצריים/ ערבים ישראלים / דתיים לאומיים / טרנס ג'נדרים / חובת"ים / יאפיםעםג'יפים/ צמחוניים / רו-פודיסטיים בחברה שבה אני עובדת.

  4. לאון

    אפריל 21, 2010 03:43

    פרוייקט נחמד, אך אין לו שום קשר לשיר עצמו ולאג'נדה של הלהקה. מה גם שאליהם בטוח אף פריים לא מדבר בכלל.

  5. אורי זר אביב

    אפריל 21, 2010 13:15

    לאון – אתה לגמרי צודק, כל הרעיון הוא שהשיר יהווה "פסקול" לקולאז' של המון פיסות תרבות אליהן רוב העולים הצעירים מעולם לא נחשפו וביניהם גם סדייל, שמסמלת את הקשיים של אותה אוכלוסיה.

  6. עידן

    אפריל 22, 2010 12:22

    לא החלטתי מה אני מרגיש כלפי סאדייל:מצד אחד חרשתי על קליפ הפרוצו שלהם,אני נהנה מברייזינג הזה הבוטה עם המבטא ומהפטיפון של די ג'יי מאש,מצד שני החצנת הגבריות האינפנטילית הזו(בקטע "אני בבעיה" זה כבר ממה חורה) כך שאני לא מבין עם הסימפטיה המהולה בהתנשאות שלי היא סוג של גילטי פלז'ור או הנאה אמיתית

  7. […] סאדייל – S.A.D.Y.L.E – Falafel Crunk remix (המיקסטייפ החדש של סאדייל להורדה) יא משת"פ: […]

  8. […] מבלי להשמע מתחנחן לרגע. הדבר הראשון ששמעתי שלו היה  "חצי" האדיר, אחריו נפלתי על איזה שיר מעולה אחר לגמרי, מין בלדה […]

  9. רייזר

    דצמבר 15, 2010 15:15

    "אוכלוסיה המבדלת את עצמה מכלל החברה…"

    לא.
    החברה מבדלת אותנו.

    כשתבין את זה, תבין את המוזיקה של סדייל.

  10. אורי זר אביב

    ינואר 14, 2011 14:34

    it goes both ways my friend

אולי תגיד את זה כבר?