בשנה הבאה אנו צפויים לשמוע יותר מחרוזות בז'אנר הזמר הים תיכוני, ומי שמוביל כרגע את הטרנד החדש-ישן הוא "הפרויקט של רביבו", אחד הדברים המעניינים שקרו השנה במוסיקה. מדובר במספר שירים, לרוב ישנים, המולחמים זה לזה לכדי קטע אחד שמושר ומנוגן ברצף ובשיתוף הקהל. נכון שמחרוזות תמיד היו פופולריות בהופעות של זמרי מוסיקה מזרחית, אך מאמצע שנות ה-90 הפסיקו בהדרגה להקליט אותן לאלבומים. גם ברדיו כמעט לא השמיעו מחרוזות מפאת אורכן – עד העדנה המחודשת לפני כחצי שנה.

מחיי טרנד המחרוזות. הפרויקט של רביבו
מחיי טרנד המחרוזות. הפרויקט של רביבו

את "הפרויקט של רביבו" הקים המוסיקאי והמעבד רביב בן מנחם, יחד עם שני זמרים שלא היו מוכרים עד השקת הפרויקט – אחיו ניר בן מנחם והזמר אלירן צור. האלבום שהוציאו השנה, "מה נותר מאלה", מצליח עד כדי כך שסביר כי שמעתם אותו ברחוב, מתנגן מתוך חנויות ומחצרות בתים. הוא הופך בקצב מהיר לקונסנזוס בקרב חובבי המוסיקה המזרחית הישנה, כמו גם בקרב צעירים רבים שדרכו מתוודעים אליה לראשונה.

ב"מה נותר מאלה" מבצעים "הפרויקט של רביבו" רבים משיריהם של אביהו מדינה, "צלילי הכרם", משה גיאת, דקלון, חיים משה ועוד זמרים מתור הזהב של מה שכונה בשנות ה-80 "מוסיקת הקסטות" – זאת לצד שירי משוררים ובהם דוד אבידן וחיים נחמן ביאליק.

עם ההצלחה קשה להתווכח, וכך גם תחנות הרדיו עיקמו לכבוד הפרויקט את החוקים והן משמיעות את המחרוזות למרות שלכאורה אינן רדיופוניות – כלומר, ארוכות בהרבה משלוש דקות. "מה אכפת לך אם בשמונה דקות ברדיו אתה שומע ארבעה שירים בודדים או מחרוזת אחת שמורכבת מארבעה שירים? העם אמר את דברו והרדיו החליט להקשיב לו. הוכחנו שאין באמת חוקים", אומר רביב בן מנחם.

גם רמי דנוך, מייסד להקת "צלילי העוד" ומעמודי התווך של המוסיקה הישראלית הים תיכונית, עומד להוציא בקרוב אלבום מחרוזות עם הפרויקט החדש שלו, "הפקולטה של המוסיקה המזרחית", שהוא שילוב של אבות ובנים: דנוך ובנו רונן, הזמר והגיטריסט ששי יעיש עם בנו זוהר, והזמר קובי שי. "כבר מזמן רציתי לעשות את המחרוזות האלה", אומר דנוך בן ה-61, "אני זמר של 40 שנות קריירה ושמעתי יותר מדי מוסיקה לא טובה בשנים האחרונות, פופ מזרחי עם גימיקים לא מעניינים, עם לחנים ומלים לא מעניינות. עכשיו, אולי הצעירים המסכנים האלה ילמדו מה זה מוסיקה מזרחית אמיתית".

המחרוזת הראשונה שהוציאה הפקולטה היא "חי מאושר", המוקדשת לזכרו של הזמר ג'קי מקייטן, שנפטר לפני כמה חודשים, ומורכבת משיריו. "ג'קי מקייטן הוא בחור שאני אימצתי ב-1974", אומר דנוך, "וגם לפני שנפטר אני סעדתי אותו. כאב לי ששכחו אותו לגמרי. הוא מת בצער מקריסת מערכות". המחרוזת השניה שהוציאה הפקולטה היא "צעד חינני", הבנויה משירים של חיים משה ומשיר של אורי שבח. בעוד כחודשיים אמור להופיע אלבום הבכורה. "אני שמח שיקומו עוד זמרים שעושים מחרוזות עם המוסיקה של פעם, אבל שיעשו את זה כמו שצריך", אומר דנוך. על כמה ניסיונות למחרוזות ששמע לאחרונה, הוא אומר: "התאכזבתי מאוד. פשוט בושה וחרפה, לקחת אורגן ולעשות מחרוזת. אבל הקהל לא מטומטם. מה שהם מציעים לו, ואני לא אנקוב בשמות, זה מוסיקה אינסטנט, בעוד שכולנו יודעים שמה שמתבשל על אש קטנה סופו להיות טעים".

דוגמה נוספת להצלחה של המחרוזות הנוסטלגיות היא "החברים של פנחס" – זמרים שפעלו בתחילה תחת השם הזמני "המחליפים של הפרויקט". עליהם אומר בעל הפרויקט המקורי, רביב בן מנחם: "כיף לדעת שהבאנו את התו הראשון לנוסטלגיה הזאת. לשמוע עוד את המוסיקה הזאת גם מאחרים זה מבורך, ואני רק יכול לקוות שהזמרים ישרתו את המוסיקה הזאת כראוי ויתנו לה כבוד".

"החברים של פנחס" הוא פרויקט של המפיק המוסיקלי יורם פנחסי, שעבד בעבר עם יוני רועה, אביבה אבידן ורבים אחרים. הזמרים בפרויקט, ישי מעודה ואסי משה, אינם מוכרים, אבל אליהם צירף פנחסי את הגיטריסט המשפיע יהודה קיסר, שחתימת הצליל החשמלי שלו מזוהה עם ימים אחרים בזמר הים תיכוני, בין השאר עם הסאונד של זוהר ארגוב.

בן מנחם, שפועל כבר כמעט 20 שנה בז'אנר הים תיכוני, בין השאר כמעבד נחשב וכקלידן עם ליאור פרחי, מקווה שלא מדובר בטרנד קצר-מועד. "תשמע, גם אני מריח את השינוי הזה, אני רואה שזמרים אחרים מחפשים ליצור שיתופי פעולה נוסטלגיים באווירת הפרויקט. לא כאלה שמנסים דווקא לחקות אותנו, אלא תחילתה של תופעה. כמה זמן היא תחזיק? תלוי כמה יעמיסו עליה. כל דבר שאתה מעמיס עליו יותר מדי – נאבדת ממנו חדוות היצירה, נאבד התיאבון אליו. הכי חשוב שזמרים אחרים יבואו לדבר הזה מתוך אהבה לשירים ולא רק מתוך רצון להצליח".

לדברי בן מנחם, תמיד היה איזה טרנד שבלט במוסיקה הזו. "פעם זה היה השירים השקטים שביקשו ממני המון, בתקופה אחרת היה הטרנד של עיבודים ערביים. עכשיו זה שירים נוסטלגיים ישנים". אבל זה לא רק הסגנון, אלא גם הפורמט שהפך לפופולרי, המחרוזת. בקרוב יוציאו "הפרויקט של רביבו" מחרוזות שמורכבות גם מחומרים מקוריים חדשים, "אבל בעיבוד שיצבע אותם בגוונים הנוסטלגיים".

גם הזמרים המוערכים דקלון ואהרון ירימי העלו לאחרונה מופע מחרוזות חדש, והזמר הוותיק אבי סינואני הקליט, יחד עם בנו גל, שעבד עם עידן יניב ואייל גולן, את המחרוזת "את לי חידה". בימים אלה הם עובדים על אלבום מחרוזות. "יהודה קיסר אמר לי: 'תכניס ת'ילד כאן, שלא ישעמם באוזן'".

סינואני לא חדש לז'אנר המחרוזות ואף אחראי לאחת הפופולריות שהוקלטו, "מחרוזת כוכבי מרום", שמאז שיצאה לפני כארבע שנים מתנגנת דרך קבע בחתונות ברחבי הארץ. "תבין, העניין הוא לשיר עם הזמרים, כמו בשירה בציבור. תראה את מה שעינת שרוף עושה, מה שחשוב הוא השירים עצמם וההשתתפות של הקהל, לא כוכבי הזמר המזרחי".

הכתבה פורסמה לראשונה בעיתון "הארץ"