"זה התחיל מחלום ילדות, לקחת שירים שגדלתי מהם אבל לא אתם", מספר המוסיקאי רביב בן מנחם שהקים את "הפרויקט של רביבו", הנחשב לאחד הדברים המעניינים שנוצרו השנה בזמר הים תיכוני.

הפרויקט של רביבו

אלבום הבכורה של הפרויקט, "מה נותר מאלה", מחיה שירים ישנים ומורכב כולו ממחרוזות ולא משירים בודדים. "היתה לי זיקה חזקה מאוד לשירים של פעם, אלה שכבר לא שומעים היום. אז התחלתי לפתח את הרעיון הזה, ובמשך שנה וחצי עבדתי עליו עם חבר שלי (הזמר) אלירן צור", אומר בן מנחם.

הצלע השלישית בפרויקט של רביב בן מנחם, המכונה בפי חבריו "רביבו", היא אחיו, הזמר ניר בן מנחם. "ניר הצטרף במקרה, כי מישהו היה צריך לעזור לי בבית עם איזו סקיצה, וביקשתי שיעזור לי. כשהשמעתי לאנשים את ההקלטה, אמרו לי שהיא טובה ושאלו מי הזמר".

רביב בן מנחם ­ קלידן, מלחין ומעבד מוכר בקהילת המוסיקאים ­ יכול היה להציע את התפקיד לזמרים ידועים ולא לחבר ולאח שקפץ במקרה לאולפן. "כן", אומר בן מנחם, "אבל זה מה שיפה, שזה לא היה מתוכנן. עשינו את זה בשביל הכיף שלנו. אף אחד לא ציפה ששירי רטרו-מזרחית יתפסו היום כל כך חזק".

ניר בן מנחם מוסיף ש"אנחנו מקבלים המון תגובות של אנשים שאומרים שזאת מוסיקה שהם לא שמעו בבית כילדים, אבל נחשפו אליה אצל השכנים, אצל החברים. אבל כשהם שומעים את השירים כאנשים בוגרים, זה מעניק להם נופך לגמרי אחר. זה עושה משהו לאנשים, יש להם את זה כבר בפנים".

כששואלים אותם מה בעצם הקפיץ את הפרויקט שלהם לתודעת הקהל, עונים שלושתם פה אחד: "יוטיוב". ברשת אכן אפשר למצוא קטעי וידיאו שבהם הם נראים מבצעים מחרוזות יחד עם המון חברים, ובאווירה שעושה חשק להצטרף. חלק מהחברים מעשנים נרגילות, אחרים לועסים גת ויש כאלה ששותים משהו וכולם משתתפים בחגיגה. רק לפני כחודש הועלו (מחדש) קטעי הווידיאו הללו ליוטיוב ומאז זכו, כל אחד מהם, ליותר מרבע מיליון צפיות. חברי "הפרויקט של רביבו" עדיין מתקשים להאמין.

ההופעה הרשמית הראשונה של הפרויקט התקיימה במועדון קפה תל אביב, בסך הכל לפני כארבעה חודשים. "היה באותו יום את גמר 'האח הגדול'", נזכר צור, בן 28, "ואם הגמר לא מספיק, אז גם השתוללה סופה בחוץ. אנשים פחדו להוציא את היד מהחלון. הגענו למועדון עם המון סימני שאלה".

רביב בן מנחם: "אמרנו לעצמנו שנראה שם את פנינו ונחזור הביתה. אבל שעתיים לפני שההופעה אמורה היתה להתחיל המקום כבר היה הומה אדם. הכל קורה לנו כל כך מהר. אלירן וניר לא רגילים לכל כך הרבה קהל ואהדה".

אשר לבחירת השירים המרכיבים את המחרוזות באלבום ובהופעות מסביר בן מנחם שהם השתדלו לקחת שירים שאנשים פחות מכירים, שירים שלא קיבלו מספיק במה. "אלה שירים שאנחנו מחוברים אליהם מילדות ויודעים אותם בעל פה, לא כאלה שהיינו צריכים ללמוד במיוחד", רביב מוסיף.

שלוש המחרוזות הראשונות באלבום מורכבות משירים שבן מנחם הרגיש שהיה חייב לסגור אתם מעגל. "השיר 'חלומות' של משה גיאת אמנם היה להיט היסטרי, אבל נתקע בעבר ולא המשיך אתנו", הוא מדגים, "ויש עוד הרבה כמותו". הוא מציין גם את השיר "מה נותר" של גיאת. "הייתי חייב לשחרר אותו", הוא אומר, "בשביל הנפש שלי". צור מוסיף שגם אצלו ואצל ניר קיימים שירים ש"חבויים בתוך הנפש" ומצהיר שיבצעו לפחות חלק מהם באלבום הבא.

לשבור את החוקים

רביב בן מנחם עובד עם הזמר ליאור פרחי יותר מ‑17 שנה, כקלידן וכמעבד. פרחי גם היה הראשון ששידר את המחרוזות של "הפרויקט של רביבו" ברדיו, בתוכניתו "חשמל באוויר" המשודרת בתחנת "לב המדינה". אין לראות בפירגון שלו דבר של מה בכך, משום שהמחרוזות אורכות בממוצע כשמונה דקות. כלומר, חמש דקות יותר מן המקובל לשידור ברדיו.

אלירן: "היום אמן מפחד לעבור את השלוש דקות בשיר, אבל אנחנו לא חשבנו על השמעות ברדיו כשהקלטנו באולפן, הרי מההתחלה עשינו את זה בשביל עצמנו".

אחרי ליאור פרחי החלו תחנות איזוריות אחרות להשמיע את הפרויקט. "לרשת ג' לקח קצת זמן, אבל גם הם משמיעים", אומר בן מנחם. "ברוך השם, גם החוקים של הרדיו, הפורמט של השיר הקצר, גם הם בטלים בשישים כשמדובר במשהו טוב".

אם מחרוזות מורכבות מחיבור של מספר שירים, כיצד בוחרים להן שמות?

צור: "קראנו למחרוזות על פי המכנה המשותף של השירים שמרכיבים אותן".

בן מנחם: "המחרוזת 'תן לזמן ללכת', לדוגמה, מביעה את הרצון שלנו להמשיך לחיות את החיים וגם להעניק לשירים האלה חיים חדשים. המחרוזת 'מה נותר' היא על בסיס אותו רעיון, קראנו לאלבום 'מה נותר מאלה', כמשחק על שם השיר הזה, וכשאלה על כל שאר השירים האלה".

ניר בן מנחם מוסיף אנקדוטה על המחרוזת "אני שר", שקרויה על שם להיט ענק של מי שהיום נחשב "לרוקר רציני", אם להשתמש במלותיו; "אני מדבר על דודו טסה, הוא הקליט אותו כשהיה רק בן תשע".

אף שהאלבום מסווג כמוסיקה ים תיכונית, קיים בו ייצוג מכובד גם לכותבים ומבצעים שאינם נמנים עם הז'אנר. למשל, המחרוזת שפותחת את הדיסק מסתיימת ב"זה לא נורא" שכתב דוד אבידן וביצע, בין השאר, ג'ו עמר (לחן עממי). אפילו "הכניסיני תחת כנפך" של חיים נחמן ביאליק כלול באלבום, במחרוזת הבונוס "שושנת פלאים". את שירו המפורסם של המשורר הלאומי מבצעים השלושה כמחווה ליהורם גאון. "אז מה אם אני ילד בן 28. אני חולה על יהורם גאון", אומר אלירן.

"שושנת פלאים" קרויה על שם שיר של שאול טשרניחובסקי, שאותו הלחין וביצע במקור צביקה פיק. אם בוחנים לעומק את המחרוזות, את העושר התרבותי העצום שאצור בהן, זה כבר לא כל כך מפתיע ש"הפרויקט של רביבו" מצליח בקרב קהלים שונים, בקרב עדות שונות.

מה יהיה שונה באלבום הבא שלכם?

בן מנחם: "אנחנו מתכננים לעשות כבוד לזמרים המקוריים של השירים. מין 'הפרויקט של רביבו מארח'. זאת אומרת שבתוך המחרוזות שניר ואלירן ישירו, ישתלבו גם כמה מהזמרים הגדולים שהקליטו אותם בביצועים המקוריים מפעם".

בשביל הילדים

לפני כשבוע, בתחילתה של עוד הופעה בקפה תל אביב, נכנס למועדון בחור בעל חזות רוסית, בשלהי שנות ה‑20 לחייו. "הו! קבלו את יבגני, הרוסי הכי תימני שיש", פירגן לו ניר בן מנחם מן הבמה, תוך שהוא מפנה את מבטו של הקהל אל המעריץ המרוצה.

מי זה יבגני?

ניר: "הוא ממש גרופי של הפרויקט. הוא כל הזמן מפרגן לנו, במיוחד בפייסבוק, מגיע להופעות ומשתדל להביא אותנו לאוזני כל מי שהוא רק מכיר. ממש מייחצן מתוך אהבה".

צור מספר על קטעי וידיאו שששולחים להם הורים לילדים קטנים מאוד. "אתה רואה בני שלוש עם אוזניות שרים, אז אנחנו מגיבים ומשתפים, מפרגנים חזרה וההורים כל כך מרוצים", הוא מספר.

"מי היה מאמין שיקרה דבר כמו שקרה אתמול בהופעה", מתרגש ניר בן מנחם, "ילדים שרו בעל פה ובכל הכוח את 'שב אל אדמתי' (של 'צלילי העוד' ­ אז"א). זה שיר בן 35 שנה, אולי יותר!"

איך הופעתם מול ילדים? הרי בקפה תל אביב, ובשאר המקומות שבהם אתם מופיעים, הכניסה מוגבלת בדרך כלל לגיל 18 ומעלה.

בן מנחם: "נכון, לכן יש בזה ערך מוסף, כי זאת היתה בר מצווה של ילד שאפילו לא גר בישראל. המשפחה שלו באה במיוחד לארץ לחגוג לו והוא ביקש אותנו במסיבה. הוא שומע שם באמריקה את הדיסק כל היום".

ניר מספר על מכתב מרגש שכתב ילד, בשמו ובשם ארבעת אחיו. "אחרי הופעה באו ההורים של הילד ונתנו לרביב את המכתב. בקצרה זה מה שהיה כתוב בו: 'שלום לך רביב מלך הפרויקט, אנחנו רוצים להגיד לך שזה לא פייר שרק אמא ואבא יכולים. אנחנו מבטיחים לעשות לך חפלה אמיתית ולהשתתף יפה'".

בן מנחם לא נשאר אדיש. הוא יצר קשר עם המשפחה והזמין אותם, עם הילדים בתור אורחי הכבוד, להופעה שהתקיימה בבריכה בשדות מיכה. הילד ואחיו קיימו את הבטחתם, עמדו על כסאות על יד הבמה ושרו מתחילת ההופעה ועד סופה.

בעקבות המקרה מתכננים השלושה יוזמה חדשה שתיקרא "ילדי הפרויקט". השם עשוי להשתנות, הם זורקים שמות אפשריים נוספים תוך כדי הראיון ונלהבים להוציאו לפועל. רביב מסביר: "חשבנו, בגלל מגבלת הגיל במועדונים, לעשות סדרת הופעות שמיועדת למשפחות עם ילדים".

בתחילת השבוע התבטל הראיון ברגע האחרון. שיחה בהולה מאשת יחסי הציבור של הפרויקט הודיעה על תאונת דרכים שעברו אשתו ובנו הקטן של ניר בן מנחם. "אתה יודע מה, זאת דוגמה טובה והכי טריה לשינוי הזה בחיים שלנו, שלי לפחות", אומר ניר. "אני רוצה שתכתוב על התאונה", הוא מוסיף, "שאנשים יקבלו קצת פרופורציות, שלא יחשבו שאצלנו כל הזמן דבש, אושר וחיוכים".

מה אתם עושים כדי שההצלחה הגדולה לא תסנוור אתכם?

צור: "אני, ניר ורביב מקיימים המון שיחות ועידה. כל יום. הרי אנחנו משפחה. השם שלי, מבחינתי, הוא אלירן צור-בן מנחם. כשאנחנו מצליחים למצוא כמה דקות פנויות, משתדלים להזיז את המוסיקה הצדה, ולשתות קפה ביחד. בשיחות האלה שלנו אנחנו מנחיתים זה את זה למטה, מחזירים למציאות. לקבל אהדה מטורפת כזאת זה לא פשוט. אמא שלי צילצלה אתמול בוכה, למה אתה כבר שבועיים לא בא היא שואלת, היא מתגעגעת".

רביב: "כל אחד והסיפורים האישיים שלו שיחזירו אותו לפרופורציות. זה לא ייגמר אף פעם. אבל אנחנו יודעים שהעם לא רוצה שנשתנה לו והוא דואג להזכיר לנו את זה כל פעם מחדש".

ב‑13 בספטמבר "הפרויקט של רביבו" יקיים את ההופעה הגדולה ביותר שלו עד כה, במועדון ההאנגר 11 בתל אביב. נכון לזמן כתיבת שורות אלה, וסביר להניח שגם הרבה קודם לכן, כל הכרטיסים כבר נמכרו. להופעה יגיעו אורחים שאת שמותיהם הם נמנעים מלחשוף. אבל דבר אחד הם מבטיחים "זו תהיה החפלה הכי גדולה בארץ!"

הכתבה התפרסמה לראשונה בעיתון "הארץ"