fbpx
חיפוש

איך עושה עץ?

Dave Phillips מגיע לסדרת הופעות בארץ

הוא מקליט חרקים, רחשים וצלילים שמעולם לא החשבנו למוזיקליים ואז משתמש בהם ככלי נגינה. קוראים לו דייב פיליפס והוא לא בדיוק מוזיקאי מהסוג שיצא לכם כבר להכיר. למען האמת, זו לא תהיה הפתעה אם תחשבו שמה שפיליפס יוצר זו בכלל לא מוזיקה. מי שנחשב בקרב חוגי הנויז והאוונגרד האירופי לסוג של גאון מטורף, דווקא כן חושב שמה שהוא יוצר זו מוזיקה ואפילו יש לו שם בשבילה:

"Psycho Acoustics זהו תיאור או שם ז'אנר שאני אוהב להשתמש בו", הוא אומר. "כמו כל ז'אנר הוא לא יותר מקטגוריה פשטנית שאינה משקפת את מורכבות העניין, אבל אני מוצא את השם יותר נכון מאשר 'אקספרימנטל' או 'נויז'. השם פשוט משלב את תופעת האקוסטיקה והאפקטים הפסיכו-אקטיביים שלה ובאותו הזמן גם משאיר המון סימני שאלה, וזוהי דרך טובה לגשת לאמנות שלי."

דייב פיליפס התפרסם לראשונה ב-1987 עם להקתו השוויצרית Fear Of God שנחשבת עד היום לחלוצה בז'אנר הגריינדקור, לצד להקות כמו Naplam Death. הופעותיו החיות לאורך שנות התשעים עם להקת PK וקבוצת האמנים Schimpfluch-Gruppe נחשבו למהפכניות וכמעט לא מוסריות ברמת הרדיקליות והוולגריות הויזואלית שהן הציגו. לטענתו, יש קשר הדוק בין הנויז שהוא יוצר כיום למטאל ול-Pאנק:

"נויז ככלי ביטוי, משתמש באותם הכוחות בהם משתמשים האנדרגראונד-מטאל וההרדקור Pאנק באופן היצירתי והקונסטרוקטיבי בו גם הם מתמודדים עם תנאי הסביבה." הוא מסביר, "כמו גם גישת העשה זאת בעצמך, שמבקשת לתפקד מחוץ למערכות מבוססות רווח ומסחר. ומעבר לכל אלה היא התשוקה, שעבור הרבה אקטיביסטים, היא כמו אויר לנשימה. השאלה שלך יכולה לפתוח דיון פילוסופי או אקזיסטנציאליסטי ממושך, ומה שאני אמרתי בקושי נוגע בקצה הקרחון."

"?" הוא שמו של אחד משמונת האלבומים ששחרר פיליפס רק במהלך השנה החולפת ושיוצא בלייבל הנויז והאקספרימנטל הישראלי Heart & Crossbone. לא מעט מיצירותיו של פיליפס נשמעות כמו פסקול לסרט האימה הכי מחריד שעדיין לא נעשה. זוהי בהחלט לא הופעה לכל המשפחה. אך אלו מכם שיעיזו להגיע להופעה צפויים לחוות לא רק יוצר ייחודי של מוזיקה מאתגרת, אלא גם אמן שמאתגר את המוזיקה הקיימת.

מה מרגש אותך ברעשים וצלילים שגורם לך לצאת החוצה ולהקליט אותם?

"מפגש שהיה לי בתאילנד עם צלילי חרקים מבחינתי היה כמו התגלות. לא רק עקב היותי מוזיקאי, אלא גם כחובב מוזיקה ואחד שנמצא במסע נצחי אחר טוהר הצליל, הקומפוזיציה והביצוע החי. נתקלתי בצלילים הטבעיים האלו, שקיימים שם עבור עצמם, ובכל זאת זה השאיר בי רושם בל יתואר. בשבילי, זוהי מוזיקה בצורתה הגבוהה והטהורה ביותר."

מה הצליל הכי מוזר שאי פעם יצא לך להקליט?

"אחת התופעות האקוסטיות הביזאריות ביותר שאי פעם חוויתי היתה של עץ מלא בפקעות וזחלים שבוקעים מהן. מצד שני, חלק מה"מוזרות" שבמוזיקה יכולה להגיע דווקא מצלילים מאוד נפוצים ויומיומיים שאני מוציא מהקשר ואז מחזירם בקונטקסט אחר."

אוסף חינם להורדה – Dave Phillips – An Introduction

כשאתה משתמש בצלילים שהוקלטו בחוץ, מה מכוון את הקומפוזיציה שלך?

"זה יכול היות דברים רבים כמו מסר או תקשורת שאני רוצה לתאר או לשדר או מצב נפשי שאני רוצה להעביר דרך סאונד, לשחרר, למזער או לתעל מחדש. אני מתנגד לבחור סדר או תבנית במוזיקה שלי כי אני מאמין שמוזיקה פועלת בעיקרה ברמות שהן שאינן רציונאליות."

השילוב של החוויה הקולית והויזואלית בהופעות שלך יכול לפעמים לגרום להרגשה של אי נוחות קיצונית. האם אתה מעוניין באינטראקציה שכזאת עם הקהל?

"אני לא רוצה לפגוע או לגרום לשוק, ממש לא! הכוונה שלי היא דווקא לרפא, ליידע, לחלוק את האמוציות שלי ואת מחשבותיי. אני עושה את זה בדרך קתרטית, אני מדבר על נושאים שנוגעים לי ושדרושים שינוי או שיפור. הגישה הזאת יכולה להיות מושוות לתהליך של ריפוי שמאניסטי שבו נוגעים בשורש הכאב לפני שמסלקים אותו. במילים אחרות, זה נעשה בשימוש בכוח, מה שנשמע לא ידידותי במיוחד, אני מודה, אבל בעידן של הפרעות קשב וסימולאציית יתר של החושים, אני חושב שזה די יעיל."

יום שישי, 10.12, לבונטין 7, ת"א,20:00  עם: ספיישל אולימפיקס ודבידובסקי, אסף תג'ר, דרול ובחמוצקי. 40  ש"ח
יום שישי,17.12, התיבה, חצרות יפו, יפו, 21:30 עם: ואן פצנובסקי, אלכם דרול, דוניץ.פרנקל, קסקס ויבראטו. 30/40 ש"ח
יום ראשון, 19.12, צימר, הגדוד העברי 5, ת"א, 20:30 עם: מייטס. 20 ש"ח
יום רביעי, 22.12 רוגטקה, יצחק שדה 32, ת"א, 20:00 עם: סיניסטר סבטה, בלטה. 30 ש"ח

 

הכתבה פורסמה לראשונה כאן

Uri Zer Aviv

עיתונאי, בלוגר, עורך ומגיש ברדיו הקצה

1 Comment
  1. בוחבוט

    דצמבר 10, 2010 15:14

    like

אולי תגיד את זה כבר?