fbpx
חיפוש

רדיו אור בזויות 231: סיכום 2015 בהיפ הופ, סול והשכונה

תוכנית ראשונה ברצף של ארבע תוכניות לסיכום המוזיקה ששודרה באור בזויות ב-2015. התוכנית הזאת מתמקדת בהיפ הופ וקצת מסביב לו. בשבוע הבא אשדר את סיכום האינדי-פופ, קצת אלקטרוניקה ודברים שיותר קשה לסווג ז'אנריסטית. התוכנית השלישית בעוד שבועיים תוקדש לחומרים שקטים, עצוביים ויפהפיים כאלה (תודו שזה מה שאתם הכי אוהבים, יא דאונרים). והרביעית והאחרונה תרים ראש עם רוק, גראז', פסיכדליה וירקות שורש!

הנה מתחילים:

אור בזויות משודרת ברדיו הבינתחומי. לאור בזויות בפייסבוק

Donnie Trumpet & The Social Experiment – "Slip Slide" (Ft. B.o.B, BJ the Chicago Kid, Busta Rhymes & Janelle Monae)

השיר הכי טוב ב-"Surf", האלבום הסופר מגוון, כייפי ומגניב של דוני טראמפט, צ'אנס דה ראפר (וחברים, מלא חברים). נראה לי שזה אלבום ה-feel good של השנה.

Donnie Trumpet & The Social Experiment - Surf
Donnie Trumpet & The Social Experiment – Surf

BADBADNOTGOOD & Ghostface Killa – "Ray Gun" feat. Doom

שלישיית ג'אזיזסטים קנדים שעושה מוזיקה אינסטרומנטלית מוציאה אלבום עם פאקין גוסטפייס מהוו טאנג קלאן?! וואו. ועוד מארחים את דום? יא-ווא-רא-די. בעסה שהם ביטלו את ההופעה בבלוק, אבל איזה שיר!

Michal Menert – "Lose Your Mind" feat. RA the Rugged Man

לא ידעתי בכלל על המיקל מנרט הזה עד שקיבלתי המלצה להאזין לו ולאלבום שלו "Space Jazz" השנה, ו-וואלה – אלבום אלקטרו-Fאנק היפ הופ מעולה. לא מהאמנים שתראו צצים בסיכומי השנה ברשת, אבל אני אומר לכם שהמפיק והמולטי-אינסטרומנטליסט הזה הוא משהו שממש כדאי לכם לבדוק. למשל כאן.

Michal Menert - Soul Jazz
Michal Menert – Soul Jazz

Blackalicious – "The Sun" feat. Imani Coppola

אחד מצמדי ההיפ הופ האהובים עלי עשה קאמבק השנה עם אלבום ראשון מתוך מה שצפויה להיות טרילוגיית אלבומים. ת'אמת? לא עפתי. זה ספציפית אחלה שיר, אבל האלבום כולו לא מגרד את הרף שהמפיק צ'יף אקסל והראפר גיפט אוף גאב הציבו באלבומים הקודמים של בלאקלישס, דוגמת "Nia" ו-"Blazing Arrow" המופתיים.

Blackalicious
Blackalicious

Jill Scott – "Fool's Gold"

דיוות הספוקן וורד והסול המודרני מפילדלפיה הוציאה השנה את אלבומה החמישי, "Woman", שאני מודה שעוד לא הספקתי להתעמק בו. אבל השיר הזה תפס אותי כבר מההתחלה.

Jill Scott - Woman
Jill Scott – Woman

Joey Bada$$ – "Christ Conscious"

אחרי המיקסטייפים המעולים ששחרר, הגיע סוף סוף האלבום הראשון שבו הפרחח נחוש מתמיד להראות לכולם מי הכי ראפר-ראפר-גבר-גבר בסביבה. אמנם מבחינת תוכן יש כאן שוב את הריטואל הז'אנריסטי של "קלטו אותי, אני מלך העולם, אני לא רואה אף אחד אחר ממטר", אבל בפועל הוא באמת ראפר ממש טוב. ויש לו גם אחלה משחקי מילים.

Vince Staples – "Lift Me Up"

יש מצב שזה אלבום ההיפ הופ שהכי אהבתי השנה. סליחה קנדריק.
*אגב קנדריק, זה לא שניסיתי לצאת מגניב ולהמנע מהמובן מאליו בכך שלא הכנסתי שיר שלו לסיכום ההיפ הופ של השנה, כמו שפשוט פספסתי אותו איכשהו. אז סליחה קנדריק #2.

Vince Staples
Vince Staples

Saul Williams – "Burundi" feat. Emily Kokal

מתוך האלבום החמישי שעומד להוציא סול וויליאמס, שנכתב כולו מפרספקטיבה של האקר מבורונדי שבאפריקה, שהופך לסנסציית רשת ובסופו של דבר נרצח על ידי השלטונות. השיר לא מדבר רק על שרשרת הייצור הנצלנית של מוצרי אלקטרוניקה שעוברת באפריקה, אלא על פוליטיקה גלובלית, פאנטיות דתית ותרבות צריכה חולה. החסרתי פה משהו? תהיו בטוחים. בחמישי אפרסם ריאיון שעשיתי איתו לקראת צאת האלבום.

Saul Williams. צילום: Very Quiet
Saul Williams. צילום: Very Quiet

dälek – "Masked Laughter (Nothing's Left)"

נויז-ראפ נגוע בקראוטרוק לא יכול להיות דבר שאני לא אוהב, ודאלק, שנעלמו לזמן די רב, חזרו השנה עם השיר המעולה הזה שאני מקווה מאוד שייצא בשנה הבאה באלבום חדש.

Freddie Gibbs – "Narcos"

פרידריך הו פרידריך, מה נסגר עם הגאנגסטא-ראפ הזה פתאום? אקדחים, בלינג, סמים וביטצ'ס זה לא קצת ניינטיז מצידו? טוב, לא כשהם יושבים על כזה ביט dope!

Freddie Gibbs
Freddie Gibbs

Roots Manuva – "Hard Bastards"

האלבום החדש של רוטס מאנובה, "Bleeds", נשמע לי כמו הדבר הכי טוב (ואפל) שהוא הוציא מאז "Awfully Deep" המדהים מ-2006.

Roots Manuva
Roots Manuva

Action Bronson – "Easy Rider"

נכון, נכון, הקטע הזה בסביבה כבר מאז קיץ 2014 אבל יצא רק השנה ב-"Mr. Wonderful" של אקשן ברונסון, וזה הקטע האהוב עלי באלבום. ראפר על אסיד, רוכב על הארלי אל השקיעה, בהומאז' לסרט המגה-היפי מ-1969, "Easy Rider" עם פיטר פונדה ודניס הופר. והריפ-אוף של Mehmet Aslan פה הוא שיחוק לא נורמלי.

FKA Twigs – "Figure 8"

גב' טוויגס הנחיתה השנה את האי.פי הענק שלה, "M3LL155X" (מליסה), והוכיחה עוד יותר מבאלבום הבכורה שלה שמדובר ביוצרת מרתקת, יוצאת דופן, אולטרה-סקסית ומפחידה בו זמנית. מה עוד אפשר לבקש? מניח שלא פספסתם את הוידאו הקריפי שליווה את צאת האי.פי.

FKA Twigs
FKA Twigs

Missy Elliott – "WTF" feat. Pharrell Williams

האלבום הקודם של מיצי יצא לפני עשור! האם זו תחילתה של ידידות ישנה? נראה לי שכן. רבים השמיצו את השיר החדש שלה עם פארל וויליאמס, אמרו שהוא לא ברמה של החומרים שבזכותם התפרסמה. אני חושב שמדובר בשיר בן זונה.

Angel Haze – "Impossible"

באלבום הבכורה שלה יצרה איינג'ל הייז סערה כששרה על האונס שעברה כילדה ובכלל על האוטוביגורפיה הקשה שהייתה האלבום ההוא. לא יודע איך השיר החדש הזה לא עשה יותר רעש, אבל הסינגל הראשון שלה מאז 2013 זועם בטירוף ועוד על ביט רצחני. אני מת על זה שאת המסר הרוחני שלה היא מביאה עם כל כך הרבה כעס:

“Sorry I’m crazy / But I opened my third eye / And the view is amazing”

עטיפת הסינגל "Impossible" של איינג'ל הייז
עטיפת הסינגל "Impossible" של איינג'ל הייז

Lyrics Born – "2nd Act (Phoenix Rising)" feat. Trombone Shorty & Corey Glover

לא שמעתי את ליריקס בורן מאז ימי הזוהר של קולקטיב ההיפ הופ Quannum MCs והלייבל Solesides. אבל אני חולה Fאנק והקטע הזה, שסוגר את האלבום החדש של ליריקס בורן (חצי הצמד Latryx), הוא פצצת Fאנק מונחית ישר לאגן.

Lyrics Born
Lyrics Born

Chemical Brothers – "Go" feat. Q-Tip

כמיקל בראד'רס בסיכום היפ הופ? בהחלט אם הם מארחים את Q-Tip המלך מהרכב ההיפ הופ המיתולוגי, A Tribe Called Quest (שחגג השנה 25 לאלבום הבכורה שלו). השילוב בין הצמד הבריטי לראפר המעולה כאן הוא מושלם. היפ-פופ מתוקתק ומקפיץ.

הוראות שימוש: לוחצים פליי. זה הסימן המשולש הזה, כן?אור בזויות משודרת ברדיו הבינתחומי. לאור בזויות בפייסבוק

Uri Zer Aviv

עיתונאי, בלוגר, עורך ומגיש ברדיו הקצה

2 Comments
  1. גיאחה

    דצמבר 8, 2015 17:22

    כל כך איתך בכל כך הרבה בחירות פה. אני עף על קנדריק, ועדיין לא מצליח להחליט אם הוא עולה על סטייפלס החדש. פאק, איזה אלבום

  2. […] אורי ואני לא רואה עדיין סיבה לשנות את דרכי. הסיכומים: היפ הופ וסול; אינדי-פופ, אלקטרוני ומוזרויות (השניים הנוספים יגיעו […]

אולי תגיד את זה כבר?