איך שיצאה ההכרזה הרשמית על הגעתן של The Congos ו-The Abyssinians להופעה בארץ, ועוד באותו הערב ועל אותה הבמה (בארבי, 3 במאי), מייד חשבתי על חברי הטוב – יובל 'היפי-מניאק' שביט מהקיבוץ בצפון. כן, סוף סוף ייצא לי לראות אותו, הרי הבנאדם עד כדי כך היפי שהוא לא מוכן להיכנס לג'ונגל הבטון של תל אביב מבלי סיבה קיצונית מספיק כמו הופעה שכזאת. אגב, הוא לא באמת ד"ר, אבל כן לבן מבחוץ ושחור משחור מבפנים – סוג של גאון לכל מה שנוגע ברגאיי על נגזרותיו השונות, איש יקר וראסטה בנשמה. אה וכן, להשתתפות בהגרלה השאירו תגובה כלשהי, רצוי גם לקשר לאיזה יוטיוב שורשי וטוב 😉 (ההגרלה פתוחה עד השעה 12:00, יום שני)

——————

אין כמו רגאיי, הפשטות הקופצנית, הקצב העצלן שתמיד מגיע ביט אחד מאוחר יותר ומספר לך את כל הצרות שלו בגיחוך שגורם לך לפקפק בהגדרה שלהן כצרות. הרגאיי, ובעיקר הרוטס של השנים הראשונות הולכים יד ביד עם הראסטפרי, ספק דת ספק דרך חיים, שקושרת את האדם עם הטבעי והרוחני ועם אימא אדמה ואימא אפריקה (החיבור עם אימא אפריקה מיועד לאנשים שמקורם באפריקה, אבל כיום, בעקבות בדיקות דנ"א מיטוכונדרי נרחבות, המדע המודרני מאמין שכל המין האנושי צאצא של אישה אחת, אפריקאית ומקור כל העמים הוא בתחילתו של דבר, באפריקה).

ז'אנר אחד שאני אוהב במיוחד הוא הטריו הווקאלי, שבו שלושה זמרים מתפקדים במקביל, לפעמים כזמר מוביל ושני זמרי ליווי ולפעמים ככלי נגינה אחד, שמסוגל לנגן אקורדים אם צריך. לכן הייתי מבסוט במיוחד כששמעתי לראשונה ששני טריואים, ראסטאפריים במיוחד, מהגדולים ברגאיי מגיעים להופיע ביחד בארץ ומיד היה לי ברור שאני חייב ללכת. כל מי שמכיר אותי וגר מדרום לצומת הגומא יודע, שמעטים הדברים שיביאו אותי למרכז ועוד לתל אביב.

הקונגוס:

קיימים און אנד אוף משנות השבעים, בהרכבים שונים, שהמשותף לכולם הוא סדריק "קונגו" מייטון, ששייך גם לפרויקט האול סטארז inna de yard של ארל "צ'ינה" סמית (הגאון). הקונגוס מפורסמים בעיקר בעקבות האלבום שלהם, "הארט אוף דה קונגוס", שהופק ע"י המפיק האגדי לי "סקראץ'" פרי. סקראץ' רב באותן שנים עם Island, חברת התקליטים שהפיצה אלבומים בהפקתו לעולם הרחב וכך יצא שהקונגוס לא פורסמו באותו זמן מחוץ לג'מאייקה. הקונגוס נוהגים לשלב את הקולות הנעימים שלהם עם תופים למיניהם ולשיר שירי מחאה חברתיים, נעימים בצורה מפתיעה. הקונגוס היו כאן ב-2007 ושבים אלינו עם ההרכב המקורי ואלבום חדש, שהופק אף הוא ע"י מר לי "סקראץ'" פרי.

האביסיניאנס:

האביסיניאנס הם באמת מהחבר'ה הוותיקים ביותר שבנמצא. הם פעילים מסוף שנות ה-60, אז הקליטו את הלהיט האלמותי שלהם, "Satta Massagana", אצל המפיק (האגדי) קלמנט "קוקסון" דוד. דוד, טעה לקרוא את השוק כשחשב ששיר כל כך דתי וראסטפארי, שמכיל שורות שלמות בשפה האמהרית, לעולם לא יהיה להיט. בתחילת שנות ה-70, תמורת 90 פאונד, קנו האביסיניאנס בעצמם את סלילי המאסטר של השיר והפיצו אותו. סאטה מסגנה הפך מהר מאוד לאחד ההמנונים של הרגאיי והאביסיניאנס שרו אותו בסצנת הפתיחה של סרט הקאלט מסוף שנות ה-70, "רוקרז" (צפיה ישירה). האביסיניאנס שרים בהרמוניות מתוקות שירים על רוחניות, אמונה, ראסטפארי ונושאים חברתיים וניחנים בחזות נביאית משהו. הם חוזרים אלינו לאחר שביקרו כאן ב-2007 בהופעה משותפת עם בלאק אהורו, להקה ענקית בפני עצמה…

אני יודע בוודאות שההופעות הקודמות של החבר'ה האלה בארץ היו חשמל. מומלץ מאוד,

יובל שביט