fbpx
חיפוש

איפה נלך עכשיו

הרבה מאוד נאמר על התדר – הבר הקטנטן שנפתח לפני פחות מארבעה חודשים מול בית הכנסת המפחיד ברחוב אלנבי, והפך בין רגע למרכז חשוב לעלייה לרגל עבור חובבי מוזיקה ומז'אנרים רבים ומעורבבים. אך הסופ"ש הזה עומד להיות האחרון שלו, בחצות יום שבת תדר ייסגר ויהפוך לעוד זיכרון קיץ מתוק ומהדהד. תדר הוא הבר הראשון בישראל ששידר רדיו עצמאי שנעשה בידי כל כך הרבה דיג'יים מצוינים, אנשי רדיו גם חובבנים וגם מקצוענים, אורחים, אושיות תרבות והופעות חינמיות בימי שישי בצהריים. התחושה באוויר לקראת הפירוק היא קשה, עד שהופיע לנו כזה דבר נפלא, הוא כבר הולך להיעלם כלא היה. ולא תצליחו לשכנע את המנהלים ובעלי המקום לחזור בהם מהחלטתם, הם נחושים להמשיך את רעיון הפופ-אפ המקורי ויהי מה. קפצתי לתדר לדבר עם צח בר ואיתי וולטר (טבק) שחברו לצמד דרור שר ושלומי זידן (חרגול), לראות אולי אצליח בכל זאת להניא אותם מהתכנון הרומנטי-פאטאלי הזה.

אבל למה לסגור למה? אנשים בדיכאון

שר: "תדר מלכתחילה נולד כפרוייקט לתקופת זמן מוגבלת ומאוד אינטנסיבית, מכל הבחינות. ברמת התוכן, בכמות השדרנים והדיג'ייז, כמות האורחים והקהל שעברו פה היתה מטורפת. האנרגיות שהשקענו בדבר הזה טוטאליות לגמרי. זה מאוד לא פשוט עבורנו לסגור מקום שעובד ופורח. גם צריך לקחת בחשבון שאם תדר היה נמשך, באיזשהו שלב הוא היה הופך להיות עוד מקום ואנחנו לא רצינו שיהפוך לכזה אלא שיישאר ייחודי."

זידן: "גם אם היה מצליח וגם אם לא, תדר נועד להיות פופ-אפ, מקום שמרכזים אליו מסה של אנרגיה, תוכן ועניין ואז סוגרים אותו. נכון שעצוב, אבל גם הכי כיף לסגור מקום שהוא בשיא שלו"

וולטר: "מן הסתם היו רגעים שאמרנו לעצמנו 'וואו, איזה כיף כאן, אולי נמשיך'. אבל לא, זה סותר את הנקודה. נראה, אולי בעתיד תדר יקום לתחייה בדרך כזו או אחרת, אבל זה לא בתכנון."

אוקיי, דיברנו על הסוף, אבל בואו רגע נחזור להתחלה. איך בכלל עלה הרעיון? הרי אתם צמד ואתם צמד.

בר: "שלומי ראה את ה-'איסט וילאג' רדיו' בניו יורק ונדלק על הרעיון."

וולטר: "בניו יורק הרעיון שונה, זה יותר תחנת רדיו שאתה יכול להביא אליה אלכוהול מהבית ולשבת לשתות בה. חוץ מזה לי ולצח היה חלום ישן לפתוח מקום שהוא פופ-אפ."

בר: "מקום שנפתח עם תאריך תפוגה."

וולטר: "מעבר לנפתח עם תאריך התפוגה, זה נפתח בלי יותר מדי הכנה מראש. צץ ונעלם. הודענו על שהתדר נפתח יומיים לפני שזה קרה. לא היה מערך יח"צ של חודשים. היה רעיון, התחלנו לעבוד עליו ואמרנו נשתפר על הדרך וזה מבחינתי הדבר הכי מגניב שקרה לנו. כי התוכן והוייב במקום השתפרו ככל שהזמן עבר. השבוע האחרון היה מושלם מבחינת רדיו, ממש אפשר לראות איך משבוע לשבוע האנשים שמשדרים פה מתמקצעים, חבר'ה צמחו פה מפחד מיקרופון לשליטה אבסולוטית."

מי למשל?

וולטר: "למשל ניר גפן. כשהיא הגיעה לפה היא פחדה מהמיקרופון ופחדה מה-CDJ ופחדה מהכל ועכשיו כולה כמו מרי אן הובס קטנה."

שר: "מלא אנשים התגלו כאוהבי רדיו וראו את המקום הזה כחלק מהחיים שלהם, מצאו בו בית, השקיעו בתוכניות שלהם, הביאו אורחים. נתנו כל כך הרבה ואנחנו חייבים להם תודה. לקוואמי, ללאון ובאמת לעוד כל כך הרבה אנשים."

זה המקום עם המגוון המוזיקלי הכי איכותי שהיה לנו בתל אביב הקיץ

בר: "תדר עשה קרוס-אובר וערבב אינדי, רוק, גרוב, אלקטרוניקה, טכנו דאבסטפ, היפ הופ, Fאנק, הכל. זה בזכות השותפות שלנו, מזה שאנחנו שונים אבל כל כך קרובים. כולנו מאוד אוהבים מוזיקה, שר וזידן אוהבים מוזיקה של גייז ואנחנו…"

שר: "אוהבים מוזיקה של אנשים שלא מתקלחים."

כמה מאזינים יש לתדר באינטרנט?

בר: "זה מאוד משתנה. ברגע נתון זה מגיע למאות בודדות. תלוי בשעות, בתוכניות. אני יודע על כמה בתי קפה שמשמיעים אותנו אצלם, משרדים. מצד שני, גם פישלנו בכך שהיינו עסוקים יותר בלתפעל בר מאשר לעשות רדיו. אם היינו עושים עכשיו הכל מחדש היינו עושים את זה הרבה יותר טוב."

מה עשיתם לא טוב?

וולטר: "במקור חשבנו שנפתח מקום קטן שהרדיו זה העיקר וגם יש לו בר כסייד קיק, אבל תוך שלושה ימים נהיה פה כזה טירוף של אנשים שהמשיך עד הסוף והרבה אנרגיות הלכו על לשרת אותם יותר מאשר את הרדיו."

בר: "כן, אבל מדהים לראות את הכח של הויראליות באינטרנט על הפורמט הזה. כשגאסלמפ קילר תקלט כאן וצייץ על זה בטוויטר שלו פתאום ברגע אחד הוצפנו במאות מאזינים מכל העולם."

זידן: "אתמול מישהו מקהיר השאיר לי תגובה נלהבת בפייסבוק אחרי שהוא שמע את הסט של גיא גרבר."

בירה מכבי חייבת לכם המון על המיתוג החדש שלה כבירה לגיטימית בקרב אנשים שחושבים את עצמם כיודעים מה טוב להם

וולטר: "כן, ובתמורה קיבלנו חיבוק. זה עדיין מוזר לי לראות אנשים ניגשים אל הבר ומבקשים מכבי בכזו נונשלאנטיות. כאילו, בתור שתיין מכבי אני אומר לך שכשפתחנו את המקום אנשים היו באים ושואלים 'שלום אפשר בירה' ותוך זמן קצר המילה בירה התחלפה במכבי."

לי יש 3 סיבות מאוד פשוטות ללמה המקום הזה הצליח עד כדי כך

זידן: "כי יש פה מלא כוסיות."

נכון, ושתי הסיבות שנותרו הן המוזיקה המגוונת והאיכותית ובנוסף זה יש כאן איזשהו וייב ברנז'אי קל

בר: "רצינו במודל העסקי שלנו להיות ה'קפה כסית' של 2010 אבל לא הצלחנו."

במידה ולא יצוץ חזרה תדר עוד יהפוך לקאלט. מה שבטוח זה שהתוכנית האמנותית לסופ"ש הקרוב בתדר רק מגדילה את הסיכויים שלו להיכנס לדפי ההיסטוריה של תרבות השתייה והמוזיקה של תל אביב. המקום עומד לחגוג ולשדר בלי הפסקה, להשתלט על קול הקמפוס, יהיו הופעות חיות ומעל ל-30 דיג'יים. קצרה היריעה מלספר לכם על כל מה שיקרה שם אז כדאי מאוד שתציצו ב- www.teder.fm לפני שהוא הופך לאתר ארכיון.

הכתבה פורסמה לראשונה ב- TimeOut

Uri Zer Aviv

עיתונאי, בלוגר, עורך ומגיש ברדיו הקצה

2 Comments
  1. atar

    נובמבר 6, 2010 00:26

    יו אני דומעת מהפרומואים של ניצה ולחם. הרגו אותי.

  2. עידו שחם

    נובמבר 9, 2010 11:27

    שינוח על משכנו בשלום. זה היה מקום מעולה ברמה עולמית, אני שמח ועצוב שהוא נסגר. מקווה רק שאנשים נוספים יקבלו השראה לפתוח מקום מגניב ומושקע מכל הבחינות.

אולי תגיד את זה כבר?