fbpx
חיפוש

לקראת ההופעה: ראיון עם דוויזל זאפה

הבן-של האולטימטיבי

"הקדימה את זמנה" זהו מין ביטוי מוזר שכזה, השמור אך ורק לאותם מקרים נדירים בהם היה זה בעצם הקהל שאיחר להעריך את גדולתה של היצירה בזמן אמת. המוזיקה של פרנק זאפה לחלוטין מצדיקה את השימוש בביטוי זה. בניגוד ללהקות אשר כבר מזמן נכנסו לפנתיאון הז'אנר שמוגדר כיום כרוק קלאסי, המוזיקה של זאפה מעולם לא ניסתה להצטמצם תחת שום מטריה של ז'אנר מסוים או סצינה כלשהי ביחד עם זמרים או להקות אחרות. זאפה היה מהפכן מוזיקלי, מרדן אינטליגנטי בעל חוש הומור מטורלל ולשון חריפה, שאת רוב רובה של המוזיקה שיצר כמעט ואף אחד עדיין לא ממש שמע. אמנם זה נכון שהאיש והשפם בהחלט כן נחשבים כבר לאגדה, אך למען האמת, רוב האנשים לא באמת יודעים בזכות מה, רובנו מייחסים את גדולתו לאחוז מזערי מכלל היצירה, וכאן בדיוק נכנס בנו, דוויזל זאפה לתמונה.

בחמש שנים האחרונות מופיע דוויזל מסביב לעולם עם פרויקט השלו – Zappa Plays Zappa. אחרי שישה אלבומי סולו, מספר הופעות משנה בסרטים הוליוודיים, ופיטורים מתפקיד מגיש באם.טי.וי עקב ניבולי פה בשידור, זאפה הבן, מנסה להמשיך את מורשתו של אביו ולהנחילה לדורות הבאים. ככה זה כשלאבא שלך יש יותר משמונים אלבומים. מישהו צריך לנגן אותם לצעירים, ותאמינו לו שזה לא קל. לקראת הגעת הפרויקט המדובר צלצלתי אל הבן בעל השם המוזר וגיליתי שממש לא בלהקת קאברים מדובר.

מה היתה המוטיבציה להרים פרויקט שכזה?

"הרבה מהמוזיקה שפרנק יצר זכתה להתעלמות או שפשוט לא הובנה. יותר מזה, רוב האנשים שהיום מתחת לגיל ארבעים בכלל לא יודעים מי הוא היה. זה לא בסדר כי האיש תרם תרומה ענקית למוזיקה המודרנית. חשבתי שאם אצליח לשנות את זה ולחנך מחדש כמה אנשים, אז זה יהיה שווה את כל המאמץ."

מה זאת אומרת המוזיקה שלו לא הובנה?

"שמתי לב שמעט השירים שלו שנכנסו לרדיו בארה"ב, הם בדיוק אותם השירים שמערבים הרבה מחוש ההומור המפורסם שלו, כך שהוא עלול בסוף להיתפס כאיזה אקט קומי. אבל במציאות הוא הוציא כל כך הרבה אלבומים שברובם המוחץ לא היה שום דבר מצחיק. אני לא רוצה שיחשבו עליו כאל איזשהו סוג של ווירד אל ינקוביץ'."

אז אני מבין שבמופע שלכם אין ייצוג להומור שלו

"אנחנו לא מתמקדים בחומרים שקיימים בהם אלמנטים קומיים, בגלל שאני רוצה שאנשים יתרכזו יותר על כישוריו בתור מלחין. אני חושב שהקהל ממש נהנה מכך שאנחנו מכירים לו צדדים של זאפה שהוא מעולם לא הכיר."

אתם לא ממש מנגנים חומרים שזכו להצלחה מסחרית במופע

"קשה לי להגיד, כי לא באמת היו לו להיטי רדיו ענקיים כמו שהיו נגיד, למדונה או ביונסה. אני מנסה לאזן וכן לנגן חומרים שאנשים מזהים, אבל משתדל יותר להפתיע ולפתוח את הקהל לחומרים שהם דווקא לא מכירים. מצד שני, עכשיו שאתה שואל, אני תוהה אולי כדאי באמת להכניס למופע בישראל עוד כמה שירים מוכרים, כי במופע יש המון קטעים שהם די עלומים. זה הולך להיות אתגר בשבילי."

זה עלול להישמע לך מצחיק, אבל בכל זאת מדובר ביותר משמונים אלבומים, האם יש משהו של זאפה שלא יצא לך עדיין להאזין לו?

"האזנתי לכל דבר שהוא אי פעם הקליט או שחרר. הדבר הראשון שעשיתי כשהתחלתי את הפרויקט היה להאזין בסדר כרונולוגי לכל אלבום ואלבום כדי שאוכל לקבל פרספקטיבה רחבה על כל הקריירה שלו."

המוזיקה של זאפה כל כך מורכבת ומשתנה מאלבום לאלבום, שממש צריך מדריך בשביל להיכנס אליה

"לכן הופעה חיה, כמו מה שאנחנו עושים, היא הזדמנות מצוינת בשביל אנשים כדי לבדוק את המוזיקה. זו חוויה עמוקה שבה אפשר לראות עד כמה קשה לנגן אותה מצד אחד, ועד כמה שזה כיף לנו מצד שני. בשביל לנגן את המוזיקה הזאת מוזיקאי צריך להתאמן כמו ספורטאי לאולימפיאדה אבל היצירות הן מאוד מוזיקליות והטכניקה היא ממש לא העיקר."

האם בתור ילד יצא לך להופיע אם אביך?

"ניגנתי איתו פעמים ספורות על הבמה וחלק מזה אפילו הוקלט. מרגש לשמוע את ההקלטות כיום, אחרי שלושים שנה שאני מנגן, כי היה לי נסיון אז של משהו כמו תשעה חודשים על גיטרה."

יום לפני ההופעה אתה הולך להיות באוזןבר בשביל המעריצים. מה הולך לקרות שם?

"לפני כמה שבועות אני והלהקה עשינו מין בית ספר למוזיקה שקראנו לו דוויזילה. כל הלהקה העבירה בו קורסים במוזיקה למשהו כמו שבעים תלמידים. הרעיון במפגש בתל אביב הוא להעביר שיעור בגיטרה ולנגן זאפה לפי רמות שונות, וכמובן גם לענות למעריצים על שאלות. נראה לי שזה יהיה כיף."

באחת הפעמים שפרנק זאפה התראיין, הוא אמר שממש לא חשוב לו שיזכרו אותו אחרי מותו. אני מניח שאתם לא ממש מסכימים על השקפת העולם הזו

"לא, אני לא מסכים איתו על זה. אני יודע על הראיון הזה וגם שמעתי אותו אומר את זה בעבר. תבין, היה לו הומור של ביטול עצמי. מזווית הראייה שלו, הוא אמר לעצמו שאת המוזיקה שהוא יוצר גם ככה לא יצליחו להבין, אבל המשיך ועשה אותה בכל זאת. הוא בעצם יצר מוזיקה שהוא בעצמו אהב, והוא חשב שאם עוד מישהו יאהב אותה חוץ ממנו זה יהיה מגניב, אבל בסופו של דבר הוא היה במשימה משל עצמו. אני מזהה כל כך הרבה תרומה למוזיקה המודרנית ביצירות שלו בכדי שאתן להן להיעלם ככה סתם מדפי ההיסטוריה."

– הגרסא הערוכה של הראיון פורסמה לראשונה כאן

Uri Zer Aviv

עיתונאי, בלוגר, עורך ומגיש ברדיו הקצה

4 Comments
  1. ניב

    יולי 15, 2010 21:08

    הייתה הופעה מעולה !! would have made daddy proud ! : )

    איך היה בשאדו ?

    http://www.youtube.com/watch?v=y9P2V0_p6vE

  2. אורי זר אביב

    יולי 15, 2010 21:55

    מצוין, וגם קותימן הפציצו הופעת סופר סטארז של fאנק. די ג'יי שאדו היה מעולה לטעמי. נהנתי בטירוף. אני מניח שפשוט לא ציפיתי ממנו לשנות את העולם שוב, כאילו אנחנו ב 96. רק רציתי מסיבה טובה וקיבלתי. אם כי היא היתה קצת קצרה מדי.

  3. ג'ים

    יולי 22, 2010 23:22

    אולי אתה, איש יקר, תוכל לעזור: ההופעה (המדהימה!) של זאפה שודרה ברדיו, ב 88 אבל אני לא מצליח למצוא אף הקלטה, גם לא אחת מקרטעת! האם יש בין מכריך מישהו המחזיק בהקלטה?

  4. אורי זר אביב

    יולי 23, 2010 23:34

    התקלת אותי 🙂
    אנסה לבדוק את זה בין הזפאיסטים שאני מכיר.
    מה עם נדב לזר, ניסית אולי לשאול אותו?

אולי תגיד את זה כבר?