fbpx
חיפוש

הולי פאק! ריאיון עם אחת מלהקות הלייב השוות בעולם

הולי פאק

"ראש ממשלת קנדה סימן אותנו כלהקה שנויה במחלוקת שלא יוצרת מוזיקה שראויה לייצג את הזהות הקנדית. אני חשבתי שזה די מצחיק", אומר בריאן בורצ'רד מלהקת Holy Fuck. "תראה, זאת מחמאה כשזה מגיע מפוליטיקאי עם שאיפות של דיקטטור פשיסט", הוא מוסיף. ותירגעו, הוא מתכוון לראש הממשלה הקודם ולא לג'סטין טרודו. כך מצאה עצמה הולי פאק ברשימה השחורה של ממשלת קנדה של להקות ואמנים שלא זכאים להגיש בקשה למענק ממוסדות התרבות והאמנות של המדינה. "בוא נגיד שהוא לא ממש אהב את שם הלהקה", ממשיך בורצ'רד, "אבל לאחרונה שינו את השיטה. אין יותר חבר שופטים שאומרים מי יקבל ומי לא. השיטה הפכה למבוססת סטטיסטיקה. פתאום מי שמחליט הוא אלגוריתם!".

והאלגוריתם הממשלתי אמר את דברו. מפני שהולי פאק היא להקה שבונה לעצמה קהל באופן עקבי כבר מאז אמצע העשור הקודם וזוכה להשמעות בשירותי הסטרימינג, היא לא מנועה מלהגיש בקשה למענק. "Congrats", אלבומה הרביעי והמצוין, ראה אור בשנה שעברה במימון ממשלתי על אף היותה ברשימה השחורה ועל אפו וחמתו של ראש הממשלה לשעבר סטיבן הארפר.

שלא תבינו לא נכון, הולי פאק היא לא להקה שערורייתית במיוחד, אבל היא כן יוצאת דופן בכך שהשם שלה לגמרי תואם את התגובה שהיא מייצרת בקהל בהופעות. היא החלה את דרכה כשהיא מנגנת על ציוד הסרטה עתיק, מכונת תופים מיושנת (שמייצרת רק צליל אחד מעפן) וצעצועים ישנים על בטריות. והמוזיקה? היא נעה על התפר האנלוגי שבין פאנק רוק ניסיוני לרייב טכנו מרים. ההופעה שלה נחשבות בין המוצלחות שיש לעולם האלטרנטיב והמוזיקה הניסיונית להציע בשנים האחרונות, ובשבת הקרובה היא תופיע לראשונה במועדון לבונטין 7 בתל אביב.

אמרת פעם שהמטרה הראשונית של הולי פאק הייתה ליצור מוזיקה שעומדת מחוץ לזמן שבו היא נוצרה על ידי חתירה תחת היכולת שלכם להשפיע על כל בחירה אסתטית. תוכל להסביר למה התכוונת?

"כשרק התחלנו לנגן ראינו יותר ויותר להקות פונות ליצור מוזיקה אלקטרונית על לפטופים ותוכנות חדשות. זה היה מגניב כשלעצמו, אבל אנחנו לא היינו מוכנים להיכנע לשליטה הטוטאלית הזאת שהטכנולוגיה מאפשרת. הרי עם כל הכלים האלה אתה יכול לבלות ימים כלילות בשיפוץ וכיוונון כל צליל למרותך, אתה יכול לתקן כל טעות וליישר כל סטייה. אנחנו לעומת זאת, יותר מלבחור לא לתקן את המוזיקה או לשייף אותה לעייפה, רצינו להיות להקה שאפילו אין לה אפשרות בחירה לעשות את זה".

הולי פאק נמנעה משימוש בציוד דיגיטלי משוכלל ובמקום זאת פנתה לחנויות משכון או לארונות הישנים בבתים של ההורים ובחרה כל מיני כלים מוזרים לנגן עליהם. "בכך בעצם אתגרנו את עצמנו לעשות את המקסימום בלייב, תוך שימוש באפקטים רבים, ובלי לוותר על מתופף!", אומר בורצ'רד, "זה היה ניסוי כיפי עם תוצאות מפתיעות".

אז הצלחתם, לדעתך, ליצור באופן הזה משהו שנשמע מחוץ לזמן שבו נוצר – כפי שתכננתם?

"אני חושב שכן, אבל קשה לדעת. זה באמת לא משהו שיכולתי לומר בזמן אמת, אבל כעת ברטרוספקטיבה למוזיקה שיצרנו ב־2005 אני חושב שבמידה רבה הצלחנו. אם הייתי שומע היום בפעם הראשונה את המוזיקה שעשינו אז, לא הייתי מצליח לומר בדיוק באיזו תקופה בזמן היא נוצרה או ממתי בכלל הלהקה הזאת. אני חושב שהבחירה ליצור בדרך הזו נבעה לא פחות מסגנון החיים שלנו. אפילו אם האלבומים שלנו לא מיצו עד הסוף את כל מה שתכננו, אני חושב שכלהקה ובייחוד כלהקת הופעות ועוד איך השגנו".

המוניטין שלכם הוא בראש ובראשונה של להקת הופעות מדהימה. כיצד היית מתאר את החוויה שלכם בלייב?

"אנחנו לא ממש מחשיבים את עצמו כהרכב דאנס, ועם זאת כיף לדעת מראש שהופעה תהיה לפרקים מרקידה ובמידת מה טכנואידית, ושיהיה אפשר לרקוד בה ולאבד את עצמך בתוכה. אני אסיר תודה על כך שהמוזיקה שלנו התפתחה לכדי משהו שהופך לפיזי ומזיז את הקהל. לא תמיד פשוט לדעת איך לעשות את זה ואנחנו תמיד רוצים שכל הופעה תהיה שונה מקודמתה, מה שמכריח לא מעט ניסויים על הבמה. מה שהכי חשוב הוא שכיף לנו להופיע".

ל־EP האחרון שלכם, שהוקלט בשנה שעברה ויצא השנה, קראתם "Bird Brains". יש לי ניחוש מושכל על מי חשבתם כשקראתם לו כך.

בורצ'רד צוחק ומגמגם. "שמע, אנחנו חיים בזמנים מוזרים, לא? תמיד חיינו בזמנים מוזרים של התרעמות ומהפכים, וכקנדי שחי תחת אותה שיטה כמו באמריקה…".

יש! יש! ידעתי!

עכשיו בורצ'רד כבר מתגלגל מצחוק. "שמע, אני מנסה להיות אמפתי לגבי זה, אבל אנחנו חייבים לוודא שאנשים זוכים לחינוך שהם צריכים. יש שם ללא ספק פגם במערכת".

הולי פאק, לבונטין 7, לבונטין 7 תל אביב, שבת (2.12) 20:30, 119־129 ש"ח

הכתבה פורסמה לראשונה במגזין טיים אאוט תל אביב

Uri Zer Aviv

עיתונאי, בלוגר, עורך ומגיש ברדיו הקצה

2 Comments
  1. רדיו אור בזויות 485: Brats

    ינואר 22, 2020 19:49

    […] הולי פאק מארחים את אנגוס אנדרו מ-Liars באלבום חדש, קטע חדש וכאוטי במיוחד של Lightning Bolt וקצת דארק אייטיז מבלגיה ואיטליה והופעת בכורה בתוכנית של אחד, טום יורק. […]

  2. […] Holy Fuck – Deleters (feat. Angus Andrew) […]

אולי תגיד את זה כבר?