נועה שמר. צילום: Gaya's Music Photos
נועה שמר. צילום: Gaya's Music Photos

אביבה הספרנית קראה לה נעמי מכיתה ח' עד כיתה י"ב, אבל לנועה שמר אין כל קשר משפחתי לנעמי שמר. "הרבה אנשים קוראים לי נעמי. מתבלבלים בלי לשים לב", היא אומרת ומחייכת בריאיון לקראת צאת אלבומה "עושי הסיכומים", שמורכב כולו מלחנים, עיבודים וביצועים מקוריים לשירי משוררים. אחת מהם היא, ניחשתם נכון, נעמי שמר. וכדי לסבך את העניינים עוד קצת, השיר של שמר שבחרה נועה לעבד לאלבום נושא את השם "נועה". שמר כנראה אמרה לעצמה שאם כבר אנשים מתבלבלים, אז מן הראוי שלפחות תהיה להם סיבה טובה. שמר – נועה לא נעמי – היא זמרת ומלחינה ירושלמית שאחראית לאחד הסינגלים היפים שיצאו פה בזמן האחרון: השיר "יצרח" שכתבה המשוררת והעורכת נוית בראל. גם "יצרח" וגם "נועה" ממחישים את המנעד הרחב של השירים ששמר בחרה להלחין, והם רק שניים מתוך האלבום היפה שלה, שמכיל עוד לא מעט ביצועים מעולים. "עושי הסיכומים" צפוי לצאת בתחילת יוני, וב־16 ביוני תתקיים הופעת השקה בלבונטין 7.

שמר אומרת שהיא לא כל כך אוהבת את הביטוי שירי משוררים. "הוא מזכיר לי את 'החמישייה הקאמרית', את מנשה נוי מקריא שירי משוררים". אבל אלבום כמו "עושי הסיכומים" גורם לז'אנר החבוט והנושן של הלחנת שירה להתחדש, לרגש ולעניין ולא להריח מנפטלין תוצרת הארץ. אולי זה נובע מכך ששמר לא מנסה לשרת את הטקסטים בלחניה, אלא בוחרת את הטקסטים שישרתו את המוזיקה שלה. מובן שזו הבחנה פשטנית – היחסים בין מוזיקה לטקסט הם תמיד דו כיווניים – אך בניגוד לרוב המלחינים של שירי משוררים, שמר מתחילה ברעיון מוזיקלי ורק אז מתאימה לו את המילים.

"זה בדרך כלל מתחיל ברעיון גולמי, משהו מוזיקלי שאני רוצה להביע, וממנו אני מתחילה לחפש טקסט, ומאחר שאני קוראת הרבה שירה, אז גם ככה יש לי בראש שירים שרק מחכים להלחנה". בכך שמר מצליחה להעביר את השירים למגרש שלה. "לפעמים אני מוצאת את עצמי מלחינה נגד הטקסט. לפעמים אני רבה איתו. למשל השיר 'חוזר צונח' (של אמיר גלבע – אז"א) – יש בו משהו מאוד כבד ופסימי, אבל אני לקחתי אותו למקום אנרגטי, גם אם לא אופטימי; ובשיר 'לא מבדיל' של יונה וולך הטקסט יותר ציני מהאופן שבו הלחנתי אותו".

את מלחינה באופן מסוים כי כך קראת את הטקסטים, או מתוך רצון להוסיף עוד ממד למכלול היצירה המבוצעת?
"גם וגם. לפעמים אני קוראת טקסט ומוסיפה לו עוד אמירה, ולפעמים זה משהו אינטואיטיבי. יכול להיות שבהפרש של כמה ימים אקרא את אותו טקסט בצורה אחרת".

נועה שמר. צילום: Gaya's Music Photos
נועה שמר. צילום: Gaya's Music Photos

שמר לא נוטה להלחין מתוך התאהבות אימפולסיבית בשיר, אלא רק לאחר שקראה אותו שוב ושוב, עזבה אותו לכמה חודשים וחזרה אליו – רק לאחר שהוא נטמע בה. "ההלחנה חייבת לקרות בנפרד מהטקסט", היא מסבירה, "אחרת המוזיקה מתכופפת מול הטקסט ופחות עומדת בפני עצמה".

את יכולה למתוח חוט רעיוני מקשר בין השירים שבחרת לאלבום?
"כן, אבל זה קשר שנעשה בדיעבד. יש באלבום שירים רבים שמתעסקים ביחסים בין מי שאתה בפנים לאיך שאתה יוצא החוצה לעולם – איך אנשים מדברים איתך או עליך. למשל 'שיבה' של אגי משעול שמדבר על האופן שבו אדם מתכנס פנימה, או 'ישן אדם' של דוד אבידן שעוסק באדם בודד ביקום. האלבום עוסק באדם הבודד מול העולם". היא עוצרת, חושבת לרגע ואומרת, "כן, זה נורא רומנטי, לא?", ומצחקקת קלות למשמע דבריה.

את האלבום הפיקה שמר לצד מתן גולדברג, שגם מנגן בגיטרות. בעבר הוציאו השניים אי.פי משותף בשם "היפה והחיה". את השיר "ישן אדם (במקום שיר ערש)" הפיקה שמר עם הגיטריסט יונתן אלבלק (Layerz) ואת השירים "שיבה (שבה אליי)" ו"יצרח" הפיקה עם המוזיקאי דויד פרץ, שמנגן באלבום ואף מיקסס חלק מהשירים בו.

מה עם טקסטים משלך? את לא כותבת?
"ניסיתי לכתוב בעצמי פעמים רבות, אבל אני פחות מתחברת לזה. יותר קל לי להביע את עצמי מוזיקלית. אולי זה עניין של בשלות. הרבה אנשים אומרים לי שהם רוצים לשמוע את המילים שלי וזה תמיד מפתיע אותי, בהתחשב בכך שאני מביאה להם את המילים הכי יפות בעולם. אולי משהו יקרה לי מתישהו ואכתוב גם".

שם האלבום לקוח מתוך מילות השיר "למעשה" של אמיר גלבע, שביצוע שלו כלול באלבום. גם אחרי האזנה לו, הביטוי נותר חידתי, יפה ומסקרן. אולי, אני תוהה, בהיותי עיתונאי גם אני נמנה עם 'עושי הסיכומים'? אולי הביטוי 'עושי הסיכומים' תוקף את אנשי התקשורת, שתפקידם הוא לעתים לדחוס עולם שלם לכמה מילים על דף?

שמר נוטה להסכים עם הפן הביקורתי של הביטוי: "בביטוי ובשיר יש הרבה ביקורת על הסביבה, על האופן שבו אנחנו משתלבים בעולם". עם זאת, היא מסייגת, "השורה הזאת לא רק שלילית. אני לא מאלה שאומרים שכל מי שמסכם לא רואה את האדם הקטן. טוב שיש עושי סיכומים, איך נדע בלעדיהם איזו מוזיקה טובה יצאה בשנה שעברה?".


הכתבה פורסמה לראשונה בטיים אאוט תל אביב