לילי פרנקו. משמאל: נוסבאום, תשובה וגלאס
לילי פרנקו. משמאל: נוסבאום, תשובה וגלאס

חרמנות תיכוניסטית על המורה לספרות הובילה את חברי "לילי פרנקו" לקרוא ללהקה שלהם על שמה. "לילי פרנקו", שבה חברים עירא נוסבאום (שירה, גיטרות), דרור תשובה (בס, שירה) ומייקי גלאס (תופים), הוציאה את אלבום הבכורה שלה, "לילי", ב 2010 וכעת עובדת על אלבום שני, שעתיד לצאת בקיץ. האזנה לקטעים מתוכו מרמזת על המשך הקו המוסיקלי של הראשון; רוק שמונע על ידי ליבידו ולא מעט הומור.

בסינגל היחיד שיצא מתוך האלבום הבא, "בתיאבון" שמו, שר נוסבאום: "לא רוצה לשמוע תסתמי את האוזניים/ קשוח זה קשוח לא צריך להתנצל". ברור לו שהמלים עשויות לעורר פרובוקציה. הוא סבור שזה חלק בלתי נפרד מרוקנרול. "האמנות שאני אוהב מדברת בדרך כלל על דברים לא יפים", לדבריו. "לילי פרנקו" תופיע ב 26 בחודש בסינקופה בר בחיפה בהשקת אלבומה החדש של להקת "אלקטרה".

ב"ריח המלוח על המים", שיר שלקוח מאלבומה הראשון, הלהקה עושה שימוש במלים מ"חורשת האקליפטוס" של נעמי שמר. אך בניגוד גמור לשמר, שבשירה איזכרה מקרה חריג שקרה ב 1945 ובו מי ים המלח זרמו במעלה הירדן אל תוך הכינרת עקב בצורת קשה, "לילי פרנקו" בחרו להשתמש במלים כדי לתאר נוזלי גוף של אשה. "שירה עברית, חשוב להכיר אותה וחשוב להשתלח בה", אומר נוסבאום. הוא מוסיף כי במקום לעשות גרסאות כיסוי לשירי משוררים הם מעדיפים להשתמש במלים הקיימות כדי ליצור שירים חדשים.

השיר "סחורה פגומה" מתוך האלבום "לילי" הוא תרגום ל"Damaged Goods" של להקת הפוסט-פאנק הבריטית "Gang Of Four". באלבום הבא הם בחרו שוב לבצע שיר מתורגם לעברית של זמר מחו"ל; "אשת קשת" הוא "Rainbow Woman" של הזמר האמריקאי לי הייזלווד (שבין היתר, כתב את רוב להיטיה של ננסי סינטרה). "הוא היה מין קאובוי פסיכדלי כזה", אומר נוסבאום על הייזלווד, מושא הערצתה של הלהקה. "יש בו מין גבריות אמריקאית כזאת של קאובויים".

"עירא הוא ערס רומנטיקן", מעיד גלאס. תשובה מוסיף שנוסבאום "יודע להיות בוטה כשצריך". האם לדעתם החוצפה הגברית המאצ'ואיסטית שלהם חסרה במוסיקה ישראלית חדשה? נוסבאום, שניחן בקול גברי נמוך, אומר שלא, אך מתייחס בעיקר ללהקות שפועלות בשוליים; כאלו שמרשות לעצמן חופש ביטוי שכנראה ימנע מהן חשיפה רדיופונית ארצית.

בשיר "גינדי סיטי" מביעה הלהקה מחאה על יצירת אמנות עצמאית בצל מגדלי יוקרה: "בצד המוצל של הגינדי סיטי כל הילדים משחקים באינדי/ בואי אתי לגינדי סיטי/ נעשה כיף חיים עם שרה וביבי".

חברי "לילי פרנקו", שלושתם בתחילת שנות העשרים לחייהם, הופיעו פעמים רבות ברחבי הארץ מאז הקימו את הלהקה לפני כשלוש שנים. אלבום הבכורה שלהם אף נכלל ברשימת אלבומי השנה של תחנת "קול הקמפוס" בשנת יציאתו. אף על פי כן, להופעה שלהם בבית ספר בחיפה, למשל, באו רק "שניים וחצי אנשים", כלשונם. "היינו צריכים לחכות לקהל שלא בא", מספר גלאס, "ובזמן הזה עירא השתכר כל כך, שהוא שר מלים של שיר אחד בזמן שאנחנו ניגנו בכלל שיר אחר". עם זאת, כשההופעה הסתיימה "שתי בחורות קנו את האלבום", כך שאולי זה לא היה כל כך נורא.

הכתבה פורסמה לראשונה בעיתון "הארץ"