לטאות הענק מכוכב הניבירו. צילום: דניאל צ'צ'יק
לטאות הענק מכוכב הניבירו. צילום: דניאל צ'צ'יק

"סיטרא אחרא זונה מבבל/ סיטרא אחרא פחד וצל/ סיטרא אחרא הצד האחר/ וכל הממלכה של סמאל הגואל". אלה הן מלות השיר "סיטרא אחרא" של להקת "לטאות הענק מכוכב הניבירו". בספרות היהודית מזוהה סמאל כמפקד השטנים ומלאך המוות ואילו בפולקלור הנוצרי הוא דמות המאשים, המפתה והמשמיד. עם זאת, הוא נחשב לטוב ורע כאחד.

"לטאות הענק מכוכב הניבירו" היא להקת סטונר-רוק פסיכדלי בעלת השפעות של רוק קלאסי ורוק כבד. הקימו אותה צמד אחים מיבנה, שבדומה לשאר חברי הלהקה אינם מזדהים בשמותיהם המלאים. המנהיג שלה הוא רימוך "הנורא" (בס, סולן) ולצדו אחיו הצעיר שרול רימוך ("שרול גולגולת מחייכת", סינתיסייזר). "הלטאות הן עננה של סאונד, חזירות של אפקטים", אומר רימוך "הנורא".

את אלבומם, הזמין להאזנה והורדה חופשית באינטרנט, יצרו האחים רימוך עוד לפני שגיבשו להקה. "רציתי לעשות פרויקט שלא קשור לישראל או לכדור הארץ", מסביר רימוך "הנורא", "מוסיקה שהיא לא לבני אדם, שמיועדת לישויות חוצניות. הרבה מהטקסטים שלנו עוסקים במיתולוגיה השומרית ובלטאות הענק מכוכב הניבירו, שהן בעצם יצורים קדמוניים שנטעו בנו את הטכנולוגיה".

הוא למד היסטוריה וארכיאולוגיה באוניברסיטה ושם נחשף למיתולוגיות ממסופוטמיה ומהמזרח הקדום. הם אמנם מתייחסים לעצמם ברצינות תהומית, אבל יש לא מעט בדיחות דעת בשיריהם. לדוגמה, בשיר "קפיצת חלל" הם שרים "נשבט אתכם גנטית עם תחת של גמל/ פתחנו לאורנוס את האנוס עם חשמל". רימוך מסביר ש"מן המגוחך אנחנו יוצאים לדבר על החללי, למקום אחר שיש בו אמת".

עוד חברים בלהקה עומר חביב (מבעלי מועדון ההופעות המחתרתי התל-אביבי "ריאליטי ריהאב סנטר") או בכינויו "עומר גמילה מהמציאות", שמנגן על גיטרה חשמלית, "ויקטור 23 גרציאנו", גם הוא על חשמלית, ו"אורן החתול" על גיטרת סלייד ושירה. ג'קי "אמאממת נסיכת החלומות" בשירה ותרמין (כלי בעל אנטנה הפועל על בסיס הפרת השדה המגנטי סביבו). המתופף בלהקה מכונה "קיקילופ".

לדברי חביב, "אחרי שראיתי שתי הופעות שלה אמרתי שזאת הלהקה הכי טובה שראיתי עד עכשיו". ויקטור אומר שבשבילו החברות בלהקה היא כמו השתתפות בסדנה לניהול כעסים. אורן "החתול" אומר ש"זו התעמלות להופיע עם 'הלטאות'. ירדתי שבעה קילו מאז שאני אתם". היום ב-16:00 תופיע הלהקה במגרש הרוסים בירושלים (רח' הלני המלכה מחוץ לפאב "התקליט") ותארח את המוסיקאי קותי.

הלהקה היא הפן הלילי של עולם היצירה של רימוך. "יש לי צד אחד שעושה דברים מאוד אקוסטיים וארציים", הוא אומר. ולראיה, ארבעה מחברי הלהקה מנגנים גם בהרכב אחר שלו, "בותימזוג", שחברים בו עוד שישה מוסיקאים. "זה הרכב היפי שמושפע מ'גרייטפול דד', הוא אומר. "אני מזל תאומים, חייב את האופל וגם את האור. הלטאות הן האופל, הן הירח. אין 'בותימזוג' בלי ה'לטאות'".

האם אין ל"לטאות" שאיפה להתקדם ולהצליח? חביב: "לא באופן קונבנציונלי".רימוך: "לא כתבתי את המוסיקה הזאת לפלטפורמה הקיימת, לתעשיית המוסיקה. אפשר להגיד שאנחנו להקת אינטרנט וזה מאוד משחרר אותנו בשביל להתפוצץ על מה שאנחנו עושים".

רימוך מוסיף כי הלהקה היא בבואה של להקה אחרת מהסבנטיז שהוא מעריץ, "Hawkwind" שמה. "פעם הגדירו את מה שהם עשו ספייס-רוק או פולחן חלל", הוא אומר. אחד משירי "הלטאות", "אני המרכז של היקום הזה", הוא טייק-אוף על השיר "Master of the Universe" של אותה להקה בריטית.

הדובר בשירי "לטאות הענק מכוכב הניבירו" מדבר מגרונן של הלטאות, או במלותיו של מנהיג הלהקה "המושחתים, בעלי השררה, אלה ששומרים על הסטטוס קוו בעולם הזה".

הכתבה פורסמה לראשונה בעיתון "הארץ"