הפשרות
הפשרות

"יש לעשות שיקום מוסרי למלה ‘פשרה'", אומר עופר סקר, בן 25, כשהוא נשאל לגבי שמה המסקרן של להקתו. הוא טוען שהמלה סובלת מקונוטציות שליליות ושלא כך צריך להיות. "קמפיינים של בחירות, לדוגמה", הוא אומר, "תמיד ממותגים עם צירוף המלים – ‘בלי פשרות'. אבל להביא את עצמך להתפשר זה דבר חיובי". סקר הוא אחד משני הסולנים וכותבי המלים של שירי להקת "הפשרות", שייסד יחד עם חברו מבית הספר הדמוקרטי בחדרה, הגיטריסט דניאל רוט, בן 23.

התפישה הלא מקובלת של סקר בנוגע למלה פשרה ניכרת במידה רבה בסגנון הכתיבה, שאינו כבול לעברית התקנית ועושה בשפה שימוש מתוחכם יחסית ללהקות אחרות בסביבתה. "אני ללא היא", הוא שר בשיר "יום ללא איך". גם אם לא בטוח שהאקדמיה ללשון העברית היתה מאשרת את הצירוף, מבחינה לירית זה לגמרי תקין.

השם "הפשרות" אכן הולם את הרכבה המיוחד של הלהקה, שהמוסיקאים שלה באים מרקע שונה. "אני בכלל לא בא מרוק", מעיד על עצמו אודי רז, שמנגן בהרכב על סוזאפון (כלי נשיפה גדול שמזכיר טובה). לדבריו, האלבום מבטא רעיונות מהמון כיוונים. "הלהקה איננה חזון של איש אחד".

רז בן ה-30 הוא מוסיקאי מוערך ופעיל בקרב להקות צעירות שקשה למתג אותן. הוא חבר גם ב"מארש דונדורמה", ב"תזמורת המהפכה", ב-"We Are Ghosts" ועוד. ל"הפשרות" הצטרף לפני כשלוש שנים, בימים שבהם חלק דירה עם סקר ורוט. "אודי הוא נגן אמיתי שלמד באקדמיה" מסביר סקר למה לא העז בתחילה לבקש מרז להיות חבר קבע בלהקה.

המתופף בהרכב הנוכחי הוא גדעון כרמל, בן 22, שמתופף גם עם אפרת גוש ו"עוזי נבון ומכרים". הוא החליף את אלון צלניק. עוד חברה בהרכב היא הקלידנית, פרקשניסטית ווקאליסטית יעל רוזנבלט, שחברה גם בקבוצת התיפוף "טררם".

על אף המכנה המשותף של רוט וסקר, המתבסס במידה רבה על אהבה עזה לז'אנר ארט רוק ולדייוויד בואי ובריאן אינו בפרט, אפשר לשמוע באלבום השפעות ברורות של רוק סבנטיז ישראלי מכיוונם של יוני רכטר ולהקת "כוורת". עם זאת אין מדובר בלהקת רטרו-שיק אופנתית שמחפשת להיט שתידלקו עליו מחר ותשכחו אותו מחרתיים. "הפשרות" היא מאותן להקות יחידות סגולה עם יומרה לחדש ולהוסיף נדבך לתרבות הישראלית. האלבום יושק ב-20 בינואר במועדון לבונטין 7 בתל אביב.

"ארט-פופ" – כך מכנה "הפשרות" את מה שהיא עושה. באוקטובר האחרון העלתה הלהקה מופע עם האמנית אנה ויילד בפסטיבל "אקספרימנט" בתיאטרון תמונע בתל אביב. "היא עיצבה את התפאורה, המציאה משחקים למופע וביימה אותנו", הוא מספר, ולדבריו שיתוף הפעולה ביניהם עשוי להתרחב בעתיד.

נדרשות כמה האזנות מעמיקות לאלבום "ריקוד ריקוד מהפכה" כדי לעמוד על שלל איכויותיו, וזה פועל לטובתה של הלהקה, שמתאימה גם למי שמחפש מוסיקה הרמונית קלילה וגם למי שמחפש שירים עם חומר למחשבה. השיר "הרקדן הכי טוב בעולם", לדוגמה, שיצא כסינגל ראשון מתוך האלבום, יוצר רושם ראשוני של להקה חצופה וחיננית שלא לוקחת את עצמה ברצינות יתרה, אבל ככל שהשכבות מתקלפות עם האזנה חוזרת – מתגלה גרעין אפל ומושך עוד יותר.

את יציאתו של הסינגל ליווה קליפ שצולם על ידי לא אחר מאשר קותימן – כוכב הווידיאו הוויראלי. את האלבום הפיק אורי "מיקסמונסטר" ורטהיים ("רדיוטריפ", "התפוחים"), שהפיק אלבומים גם ללהקות "טרי", "לפט", "רו-מן אמפייר" ועוד. "ריקוד ריקוד מהפכה" נפתח בצליל של סליל הקלטה שמתחיל לרוץ וממשיך אל "ים של נעורים" – קטע ווקאלי מלא ברוח טובה ועולצת. השיר הנועל את האלבום הוא זה שפתח – "ים של נעורים" – אך הפעם בגרסה מעוותת עד מטרידה. האלבום מסתיים בצליל של קריעת סליל ההקלטה.

השאלה על מה מדברים השירים פתוחה לפרשנות. "לפעמים", אומר רז, "עופר ודניאל יודעים להסביר בדיוק במה מדובר ולפעמים אין להם מושג והם אומרים לי שאת המלה הזאת או ההיא המציאו על המקום. המשמעויות מתקבלות לרוב בדיעבד".

הכתבה התפרסמה לראשונה העיתון "הארץ"