נצ'י נצ'
נצ'י נצ'

"ראפרים מפורסמים עם לוק של דוגמנים לוקחים לי פרנסה, אפילו שעל ביט הם נשמעים כמו אוטיסטים, איזה דיסים, אם צריך אני נכנס למיינסטרים". כך שר נצ'י נצ' (רביד פלוטניק) בשיר "בום-שאקה-לאק" מאלבומו "צדיק אחד בסדום" שיצא באוגוסט. הוא היה מנהיג להקת "פרודוקס" שהוציאה בשנה שעברה את "תחיית המתים" שנחשב לאחד מאלבומי ההיפ-הופ הטובים ביותר בישראל. אלא שזמן קצר אחר כך היא התפרקה.

את הביטים באלבומו של נצ' נצ' יצר המפיק אייל (שקל) דוידי שגם עבד עם "פרודוקס". עוד מעורבים בהפקה יוסי פיין (שהפיק אלבומים ל"הדג נחש" ו"שב"ק ס'" ועבד גם עם "פלד ואורטגה" ו"כהן@מושון") שעשה את המאסטרינג.

"צדיק אחד בסדום" לא נשמע כמו המשך של "פרודוקס". למרות החספוס של הראפ, שפת הרחוב והצחוקים שנותרו כאן, יש באלבום אלמנטים נוספים ממגוון רחב יותר של סגנונות – רגאיי ודאנסהול מצד אחד ומוסיקה מזרחית מצד אחר. הצלילים שפותחים אותו, הקלטה מחתונה דרוזית, עשויים להפתיע. במעבר חד מגיע השיר "דבקה" ששמו מעיד על המקצב שלו, אך לא על ביט הדאנסהול השמן שנלווה אליו. את השיר אחריו, "ישראלי ראסטה", אפשר להגדיד כגרסה פתח-תקואית לבוג'ו בנטון הג'מייקני. שיר נוסף, "מענטזת", נשמע כמו גק'י מקייטן פוגש את הראפר הניו-יורקי KRS1.

"כשבאתי להשמיע לנמרוד רשף (נימי נים, שהיה ב'שב"ק ס") את האלבום שלי", מספר נצ'י נצ', "הוא אמר לי שכבר נמאס לו מכל הראפ-מזרחית שיש היום ולכן שמח לשמוע שאני מוציא אלבום ראפ. זה היה קצת מלחיץ. הגישה שלי היא לעשות מה שאני אוהב".

היה מפחיד מאוד, לדבריו, להציג משהו כל כך שונה מהסגנון של "פרודוקס". ההחלטה לפתוח את האלבום בשיר דאנסהול-מזרחית היתה קשה. הקטע המפורסם עד כה מ"צדיק בסדום" הוא "גודזילה" שהופק לו גם קליפ משעשע. השיר מכיל סימפול מתוך "פגישה על עיוור" של נייג'ל האדמו"ר, זמר ראגאמפין ישראלי ומורה לאמנות הלחימה היהודית אבי"ר. זהו האיש שעל שם שיר שלו מהאלבום "חומוס מטמטם" נקראה תוכנית הרדיו "עסק שחור" בגלגלצ.

עם חבריו, שלעתיד יקימו את "פרודוקס", התארח נצ'י נצ' בתוכנית, עוד כשהיה בבית הספר התיכון. "אל תבואו לכאן עם שיר שכתבתם לפני חמש דקות בשירותים" נזף בו אז לירון תאני, ממגישי התוכנית. "הם הביאו אתם חרא שיר", נזכר תאני כעת, "אז נתתי להם בראש בעדינות. קרו להם כמה דברים טובים מאוד מאז".

הוא רוצה להיות מפורסם, אבל זה לא מה שיכוון אותו סגנונית או רגשית. נצ'י נצ' לא מעוניין להיות נישתי, ודאי שלא ראפר מחתרתי. אבל לנוכח המציאות העייפה של ההיפ-הופ והרגאיי המקומי מה שמתקבל ממנו זה הדבר האמיתי.

נשמע שאם האלבום היה יוצא על תקליט, צדו הראשון היה המסיבתי וצדו השני היה הרציני והאישי יותר. השירים לקראת סופו, דוגמת "בלב המלחמה" המיואש שבו הוא ממש שר או "סוף דבר", מעלים עוד יותר את רף הציפייה. בימים אלה מתכונן נצ'י נצ' להופעת ההשקה החגיגית של "צדיק אחד בסדום" שתתקיים ביום שישי הקרוב במועדון "סבליים" בתל אביב. יתארחו בה הצמד "אקסום", "לוקאץ'", רשף, אלפארבר (מה"פרברים רפויוג'יז") ועוד. את הערב ינחו קוואמי ותאני.

הכתבה התפרסמה לראשונה בעיתון "הארץ"